Site icon Sabah Baru News

PH, BN hadapi tugas getir berdepan PRN, kata penganalisis

PETALING JAYA: Kerajaan perpaduan Anwar Ibrahim akan runtuh sekiranya Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) bertembung, pada pilihan raya negeri (PRN) di enam negeri tahun ini, kata penganalisis.


Ahmad Fauzi Abdul Hamid dari Universiti Sains Malaysia, berkata keutamaan paling penting Anwar ketika ini demi memastikan PH dan BN bekerjasama di peringkat pusat dan negeri, termasuk pilihan raya kerajaan tempatan sekiranya pemilihan itu dihidupkan kembali.


“Jika mereka bertembung, ia memaparkan perpaduan ditunjukkan di peringkat pusat lemah.


“Cukup penting (bagi gabungan itu bekerjasama pada PRN) untuk menyakinkan rakyat PH dan BN benar-benar serius mengekalkan perpaduan di peringkat pusat bagi tempoh empat ke lima tahun lagi,” katanya kepada FMT.


Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata, sasaran utama bagi PH dan BN menuju PRN untuk tidak bertembung sama sekali, sekali gus mengurangkan kelebihan kepada Perikatan Nasional susulan daripada perpecahan undi.


Beliau yakin perpaduan dalam kerajaan pusat bukan kebimbangan sebenar. “Kebimbangan besar adalah tumpas kepada PN keran berlaku pertindihan kerusi.”


Oh berkata, sama ada BN mahupun PH mempunyai sebarang insentif untuk bergerak solo pada PRN mengambil kira “usaha terangkum pun belum tentu dapat menewaskan PN”.


Anwar akan mempengerusikan Mesyuarat Majlis Presiden PH sebelum Tahun Baharu Cina bagi membincangkan persiapan bagi PRN di Pulau Pinang.


Terdahulu, PH dan PAS enggan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) serentak dengan PRU15, yang diadakan pada 19 Nov. Semua enam negeri mesti mengadakan PRN menjelang September.

— Nicholas Chung

Exit mobile version