Site icon Sabah Baru News

Anwar arah proses keluar masuk pekerja di Tambak Johor dipercepat

PETALING JAYA: Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengarahkan proses keluar masuk pekerja Malaysia dan Singapura di Tambak Johor dipercepatkan.


Katanya, langkah itu melibatkan penambahan lorong dan pegawai kastam yang ditugaskan di situ pada awal pagi bagi menjimatkan masa perjalanan pekerja kedua-dua negara.


“Sebelum itu, apa yang boleh kita lakukan, contohnya membuka lebih banyak lorong, kaunter untuk pegawai kastam dan imigresen, untuk mempercepatkannya (proses keluar masuk pekerja Malaysia-Singapura).


“Kalau kita ada 15 (pegawai kastam) sekarang, adakan 30. Saya beri arahan segera, lakukan,” kata dalam Majlis Ramah Mesra bersama rakyat Malaysia di Singapura semalam.


Anwar berkata, keputusan itu sudah dipersetujui kedua-dua kerajaan bagi memudahkan urusan rakyat dari Malaysia dan Singapura.


“Beliau berkata okay Anwar, tambah lebih ramai pegawai di sana (Johor Bahru), kami akan ambil tindakan yang sama dan lakukannya dengan cepat supaya ia akan lebih mudah untuk rakyat Singapura,” katanya.


Ratusan ribu rakyat Malaysia dan Singapura dianggarkan menggunakan sempadan Malaysia-Singapura pada waktu puncak setiap hari.


Mereka perlu berhadapan dengan kesesakan disebabkan kekurangan jumlah anggota kastam dan imigresen yang tidak mampu menampung urusan keluar masuk pengguna setiap hari.


Anwar berkata, kerajaan kedua-dua negara perlu berusaha lebih keras memudahkan urusan rakyat kedua-dua negara menyeberangi sempadan.

— Shahrul Shahabudin

Exit mobile version