Site icon Sabah Baru News

Isu kanak-kanak jalanan. Tangani secara menyeluruh: FCAS

Kota Kinabalu: Kerajaan negeri harus mendapatkan bantuan kerajaan Persekutuan, dan menggunakan pendekatan pelbagai serampang, untuk menangani isu kanak-kanak jalanan secara menyeluruh, kata Tan Sri T.C Goh, Presiden Persekutuan Persatuan Cina Sabah (FCAS) .


Menyedari bahawa isu tersebut menjadi lebih buruk kebelakangan ini, seperti yang dilaporkan oleh media tempatan, beliau bersetuju dengan cadangan langkah kerajaan negeri baru-baru ini untuk membina tempat perlindungan sementara untuk kanak-kanak jalanan yang merupakan “anak tanpa kerakyatan” yang dihasilkan oleh pendatang tanpa izin di negeri ini.


Beliau mengakui kemiskinan adalah faktor utama yang menyumbang kepada tingkah laku kanak-kanak jalanan yang semakin terdesak dan berani, yang didapati mengemis di jalan raya yang sibuk di pusat bandaraya Kota Kinabalu, mengetuk cermin kereta dan menakutkan pengguna jalan raya tanpa menghiraukan keselamatan mereka sendiri. Ia pada dasarnya telah menjadi gangguan awam.


Berharap Kerajaan Persekutuan dapat menyokong penuh dan membantu kerajaan negeri menangani isu itu, Goh yang juga ahli Majlis Penasihat Ekonomi Sabah (SEAC) menyeru kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan menubuhkan jawatankuasa khas, untuk mengkaji isu itu dengan teliti dan merangka langkah-langkah jangka pendek dan panjang untuk menyelesaikan sepenuhnya isu itu dengan berkesan.


Goh yang juga Presiden Persekutuan Persatuan Cina Malaysia (Huazong) menggesa perkara itu dalam satu kenyataan pada Rabu ketika mengulas ancaman daripada kanak-kanak jalanan di Bandaraya Kota Kinabalu, kebelakangan ini.


Beliau mengimbas kembali bahawa semasa era kerajaan Barisan Nasional (BN), pada 2016, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat ketika itu, Datuk Seri Rohani Abdul Karim semasa berucap di Dewan Negara pernah berkata kementeriannya sedang mengkaji secara serius untuk menangani isu anak jalanan. 


“Pada tahun 1989 Kerajaan Persekutuan juga telah menubuhkan pasukan petugas khas di bawah Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang terdiri daripada pelbagai agensi kerajaan termasuk Jabatan Kebajikan Masyarakat, polis, Jabatan Imigresen, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), dengan tujuan utama menangani isu anak jalanan ini. 


“Malangnya, nampaknya pasukan petugas khas tersebut hanya untuk hiasan tingkap. Apabila kerajaan Pakatan Harapan (PH) berkuasa, ia juga mengumumkan penubuhan pasukan petugas khas itu, tetapi ia juga gagal membuahkan hasil yang ketara, malah keadaan kini menjadi lebih teruk,” katanya.


Goh turut mencadangkan apabila menjalankan operasi besar-besaran terhadap kanak-kanak jalanan, pihak berkuasa yang berkenaan perlu lebih teliti dalam menangani isu itu, termasuk mengenal pasti ibu bapa kanak-kanak jalanan itu, bagi mendapatkan gambaran yang lebih jelas mengenai isu tersebut.


“Bagi kanak-kanak jalanan yang tiada ibu bapa, mereka perlu dibawa ke pusat perlindungan sementara, dan diberikan pendidikan asas dan latihan kemahiran,” katanya.


Sambil mengakui bahawa langkah menyediakan tempat perlindungan sementara untuk kanak-kanak jalanan amat diperlukan, beliau berpendapat ia hanyalah langkah sementara, sambil menambah bahawa isu itu perlu ditangani dengan berkesan pada akarnya.


Beliau berkata majoriti kanak-kanak jalanan yang ditemui di Bandaraya Kota Kinabalu adalah kanak-kanak tanpa kerakyatan daripada keturunan Filipina atau Palauh atau gipsi laut. 


Statistik rasmi menganggarkan ketika ini terdapat kira-kira 200,000 kanak-kanak tanpa kerakyatan di Sabah, satu angka yang tidak boleh diabaikan oleh kerajaan negeri.


Goh berkata beliau juga sering melihat secara peribadi bagaimana sesetengah kanak-kanak jalanan ini mengganggu pemandu dan pejalan kaki di Bandaraya Kota Kinabalu.

Justeru, beliau berharap polis dapat meningkatkan rondaan untuk bertindak terhadap kanak-kanak jalanan itu.

— EDITOR

Exit mobile version