Site icon Sabah Baru News

Perancang plot kini guna pemimpin Kuala Lumpur

KOTA KINABALU: Walaupun Barisan Nasional (BN) menyatakan sokongan terhadap Datuk Seri Hajiji Noor sebagai Ketua Menteri, difahamkan usaha masih dilakukan kepada Pengerusi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) untuk membentuk Kerajaan Perpaduan.

Menurut sumber, percubaan terbaru itu dilakukan Jumaat minggu lepas apabila Setiausaha Agung BN Datuk Zambry Abdul Kadir, yang juga Menteri Luar, Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail, yang juga Menteri Dalam Negeri dan Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki mengadakan kunjungan hormat terhadap Hajiji untuk menarik perhatian Ketua Menteri untuk membentuk Kerajaan Perpaduan.

Setiausaha Agung BN Datuk Zambry Abdul Kadir merangkap Menteri Luar

“Bagaimanapun, Hajiji menolak idea itu kerana dia tidak mahu ada kaitan dengan mereka yang mengkhianatinya serta cuba menjatuhkannya dan Kerajaan Negeri pimpinan GRS,” menurut sumber itu.

Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor

Beliau berkata Hajiji, yang merupakan Presiden Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan), percaya bahawa membentuk Kerajaan Perpaduan dengan perancang plot akan mendatangkan lebih banyak mudarat berbanding kebaikan kepada negeri.

“Hajiji tahu bahawa menerima idea menubuhkan Kerajaan Perpaduan akan menyebabkan beliau kelihatan lemah dan tunduk kepada tekanan, termasuk daripada Persekutuan.

Ketua Perhubungan Umno Sabah Datuk Bung Mokhtar Radin

“Ketua Perhubungan Umno Sabah, Datuk Bung Mokhtar Radin cuba menjatuhkan Hajiji bersama Warisan dan Parti KDM dan apabila mereka gagal dalam perancangan mereka itu, mereka kini cuba membuat kemunculan semula dengan menjual idea Kerajaan Perpaduan kepada Hajiji.

“Bung dan kumpulannya harus tahu bahawa jika mereka berjaya menjatuhkan Kerajaan Negeri pimpinan GRS, Hajiji dan rakan-rakannya tidak akan dapat bangkit semula,” katanya.

Beliau berkata Hajiji kesal kerana kumpulan itu kini menggunakan pemimpin Persekutuan untuk memberi tekanan berhubung idea penubuhan Kerajaan Perpaduan.

“Hajiji sebenarnya telah mengukuhkan kedudukannya selepas cubaan Bung dan rakan-rakannya gagal dan Kerajaan Negeri telah melangkah ke hadapan sejak episod itu.

“Hanya mereka yang mendalangi cubaan rampasan kuasa itu berada di luar pentadbiran Negeri memandangkan beberapa pemimpin Umno seperti Datuk Shahelmey Yahya yang dilantik sebagai Timbalan Menteri Besar dan Datuk James Ratib yang dilantik sebagai menteri penuh, antara lain, masuk dalam Kabinet.

“Pemimpin Umno lain diberi jawatan Pengerusi GLC dan peranan lain untuk dimainkan. Jadi, secara teknikalnya Umno masih memainkan peranan besar dalam pentadbiran Negeri,” katanya.

Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail, merangkap Menteri Dalam Negeri 

Sumber itu berkata, beliau hairan mengapa Saifuddin berada dalam delegasi untuk bertemu Ketua Menteri Jumaat lalu.

“Partinya, PKR, kini berada dalam pentadbiran Negeri dan tertanya-tanya mengapa beliau begitu berminat untuk melihat mereka yang gagal dalam rancangan itu untuk kembali dalam kerajaan.

“Saifuddin tidak sepatutnya mendapat idea yang salah bahawa memandangkan Presidennya Datuk Seri Anwar Ibrahim menerajui Kerajaan Perpaduan di peringkat Persekutuan, Sabah harus mengikutinya.

“Mengapa mereka tidak cuba meminta Kerajaan Sarawak pimpinan GPS atau Kerajaan Johor pimpinan BN/Umno membentuk kerajaan perpaduan untuk memasukkan Pakatan Harapan?” soalnya. 

Beliau berkata Anwar, yang juga Perdana Menteri, telah beberapa kali berkata bahawa sudah tiba masanya untuk beralih dari masa lalu.

“Pemimpin persekutuan harus membiarkan Sabah bergerak juga dan tidak cuba mengenakan ideologi politik mereka ke atas Sabah. Hajiji bersama beberapa pemimpin Umno, parti komponen GRS dan Pakatan Harapan telah melangkah ke hadapan sejak hari mereka cuba menggulingkannya,” katanya.

Beliau berkata walaupun Hajiji bersetuju untuk menerima mereka yang merancang komplot itu, ADUN lain, termasuk mereka dari PH, akan menentang sebarang perjanjian sedemikian.

Zambry Ahad lalu mengeluarkan kenyataan mengumumkan sokongan BN kepada Hajiji dan pada masa sama melantik Timbalan Ketua Perhubungan Umno Sabah, Datuk Yakub Khan untuk mewakili BN dalam perbincangan dengan Kerajaan Negeri.

Timbalan Ketua Perhubungan Umno Sabah Datuk Yakub Khan

Sumber itu berkata pelantikan Yakub sebagai wakil rakyat tidak bermakna Bung telah diketepikan oleh kepimpinan BN.

“Cuma Bung, selepas apa yang dia lakukan, menjadikannya mustahil untuk dia menjadi sebahagian daripada sebarang rundingan dengan Hajiji. Tetapi menghantar Yakub juga tidak akan mengubah apa-apa kerana Hajiji telah menutup pintu buat mereka.

“Bung dan mereka yang cuba menjatuhkan Hajiji melabuhkan tirai terakhir pada hari mereka gagal menggulingkan Ketua Menteri,” katanya.

Hajiji kini mendapat sokongan 47 Adun di 79 kerusi Dewan Undangan Negeri. Rang Undang-undang Anti-Lompat Parti dijangka dibentang dalam persidangan Dewan bulan depan.

Alex Ong

Exit mobile version