Site icon Sabah Baru News

Sabah akan dapatkan kedudukan tepat dalam pelaburan RM170 billion: Phoong

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri melalui Kementerian Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan akan berusaha untuk mendapatkan kedudukan tepat Sabah dalam pelaburan RM170 bilion yang diumumkan baru-baru ini dari China.

Menterinya Phoong Jin Zhe berkata, Kerajaan Negeri masih belum menerima maklumat atau butiran jelas berhubung pelaburan yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim susulan lawatannya ke China baru-baru ini.

Walaupun mungkin tidak jelas, beliau berkata Kerajaan Negeri tidak akan berdiam diri sebaliknya akan menjalankan kerja susulan untuk menentukan kedudukan tepat Sabah dalam pelaburan masa depan.

“Saya (kementerian) masih belum menerima senarai lengkap daripada memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani antara Anwar dan China tetapi kita akan buat susulan (mengenai perkara ini) kerana kita mempunyai sistem yang berbeza (antara Sabah dan Kerajaan Persekutuan). 

“Pengumuman itu dibuat secara umumnya untuk negara tetapi saya masih belum mendapatkan butiran pelaburan RM170 bilion itu,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan dana khas untuk murid di SJK (C) Shan Tao, Rabu lalu.

Walaupun belum ada kepastian, Phoong berkata Sabah sentiasa menjalinkan hubungan baik dengan China yang menghasilkan pelbagai pelaburan dari negara secara langsung dengan Kerajaan Negeri.

Beliau berkata pelaburan besar yang sebelum ini dimeterai bersama projek-projek yang sedang berjalan adalah jelas bahawa sentiasa ada persefahaman antara Sabah dan China di mana kementerian berharap hanya akan terus berkembang.

“Terdapat pelaburan berterusan dari China (di Sabah) seperti pelaburan mega bernilai RM2 bilion oleh SBH Kibing Solar New Materials (M) Sdn Bhd yang dijangka beroperasi hujung tahun ini.

“Terdapat juga beberapa syarikat lain dari China yang sedang berbincang dengan kami,” tambahnya.

Berkenaan dengan pelaburan besar yang diumumkan, Phoong berkata tidak ada keraguan bahawa negara, khususnya Sabah akan mendapat manfaat daripada kerjasama antara Malaysia dan syarikat dari China.

Beliau berkata ini akan menjadi usaha berterusan yang akan dijalankan oleh Kerajaan Negeri dan kementerian masing-masing tetapi untuk memastikan lebih ramai pelabur bukan sahaja akan tertarik ke Sabah tetapi juga dalam memeterai perjanjian untuk mencapai keputusan positif.

“Minggu depan, Kerajaan Wilayah Jilin akan membuat lawatan ke Sabah bertujuan untuk meningkatkan hubungan kedua-dua kerajaan dan mereka telah menyatakan minat mereka untuk melabur di negeri ini.

“Begitu juga dengan syarikat yang akan membuat lawatan kepada Ketua Menteri kita Datuk Seri Hajiji Noor dan mereka juga telah mendaftarkan kepentingan mereka di Negeri kita.

“Berikutan lawatan ini, saya yakin akan ada lebih banyak kunjungan dan pelabur yang akan tiba di Sabah,” katanya.

Sementara itu, seramai 26 murid SJK (C) Shan Tao menerima tambahan bantuan kewangan sebanyak RM150.

Phoong berkata, bantuan khas itu adalah inisiatif di bawah kawasan DUN Luyang untuk membantu mereka yang menghadapi masalah kewangan terutama untuk persekolahan.

“Terdapat 117 murid dari tiga sekolah di Luyang terdiri daripada SK Seri Gaya, SK (C) Anglo Chinese School dan SJK (C) Shan Tao yang disampaikan kepada murid yang kurang berkemampuan dari segi kewangan.

“Kami (DUN Luyang) mengambil inisiatif berbuat demikian dan tidak menetapkan had untuk membantu bilangan murid. Kami juga meminta setiap sekolah menyediakan nombor dan senarai murid yang akan diberikan dana ini bagi memastikan tiada yang tercicir,” katanya.

Turut hadir Pegawai Pendidikan Kota Kinabalu Suhaimi @ Suhaini Matshah, antara lain.

— Jeremy S Zabala

Exit mobile version