Site icon Sabah Baru News

Lebih 40 lokasi di Terengganu berisiko tercetus kebakaran terbuka

Hassan As’ari berkata, mulai Januari sehingga 26 April lalu sebanyak 794 kes pembakaran terbuka direkodkan di Terengganu. – Foto fail/BERNAMA

KUALA TERENGGANU: Lebih 40 lokasi berisiko tercetusnya kebakaran terbuka dikenal pasti di tiga daerah di negeri ini, susulan cuaca panas yang melanda ketika ini.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Terengganu Hassan As’ari Omar berkata, 16 lokasi dikenal pasti di daerah Kemaman, sembilan di Dungun serta baki lima lokasi di daerah Besut.

Katanya, di Marang dan Setiu, masing-masing membabitkan empat lokasi, manakala tiga lokasi di Kuala Nerus dan dua lokasi di Kuala Terengganu. 

Beliau berkata, kawasan berisiko itu membabitkan hutan gambut, kebun, belukar dan kawasan lalang.

Justeru, pihaknya sentiasa bersedia menghadapi sebarang insiden kebakaran walaupun keadaan cuaca ketika ini tidak terlalu panas berbanding yang dicatatkan pada Mac dan April lalu.

Katanya, pemantauan berterusan turut akan dilaksanakan khususnya di kawasan berisiko berlakunya kejadian kebakaran hutan.

Hassan As’ari berkata, mulai Januari sehingga 26 April lalu sebanyak 794 kes pembakaran terbuka direkodkan di Terengganu.

Sepanjang April sahaja, sebanyak 489 kes direkodkan.

AWANI

Exit mobile version