Site icon Sabah Baru News

Dana khalayak bakal tingkat ekonomi Sabah – Jeffrey

Kota Kinabalu: Platform Dana Khalayak Ekuiti terkemuka di Malaysia, pitchIN, telah melebarkan sayapnya ke Sabah, menandakan satu pencapaian penting sejajar dengan pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).


Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan menekankan potensi transformatif platform dana khalayak ekuiti.


“Selama bertahun-tahun, dana khalayak ekuiti telah menjadi penyelesaian pembiayaan yang sangat berdaya maju untuk perniagaan Malaysia. Dengan pitchIN menubuhkan pejabat di Sabah, kita percaya perniagaan tempatan kita boleh mempamerkan kreativiti dan model perniagaan cemerlang kita kepada semua bakal pelabur,” katanya.


Beliau berkata demikian semasa majlis pelancaran pitchIN Sabah di sini, pada Selasa.

Sejak penubuhannya pada 2015, dana khalayak ekuiti telah memberi impak yang besar di Malaysia, mengumpul lebih RM560.34 juta dalam 330 kempen. pitchIN, Pengendali Pasaran Diiktiraf (RMO) dengan Suruhanjaya Sekuriti yang mampu menawarkan kedua-dua urus niaga ECF konvensional dan patuh Syariah, telah memainkan peranan penting dalam hal ini, setelah memperoleh lebih RM295 juta daripada lebih 7,100 pelaburan setakat ini.


Jeffrey berkata kewujudan pitchIN di Sabah membuka prospek baharu bagi ekonomi tempatan, kerana perniagaan akan mendapat akses kepada pangkalan pelabur yang lebih luas.


“Mereka yakin terdapat banyak perniagaan Sabah yang berpotensi besar. Mereka percaya rakyat Sabah akan bersatu dan menyokong perniagaan ini sebagai pelabur dan bersama-sama mengembangkan ekonomi kita,” katanya.


Beliau berharap pitchIN Sabah akan memperkasakan perniagaan tempatan untuk mengatasi batasan pasaran kecil atau faktor populasi yang sering membawa kepada ketidakseimbangan pasaran.


“Perniagaan Sabah kini boleh mengatasi semua batasan dan sekatan pasaran kecil atau faktor populasi.


“Saya berharap perniagaan dan kilang dari Sabah dapat berkembang lebih besar melalui dana khalayak ekuiti, meningkatkan produktiviti keluaran mereka, dan diharap menjual semua produk mereka bukan sahaja ke setiap pelosok Sabah, tetapi juga ke setiap pelosok di negeri jiran kita, Sarawak dan Malaysia Barat, malah lebih lanjut, Asia Tenggara atau global.,” katanya.


Menurut Jeffrey, tiga syarikat Sabah sudah bersiap sedia untuk melancarkan kempen mereka di platform pitchIN, dengan tambahan enam atau tujuh syarikat dalam perancangan.


“Saya berharap usahawan dan pelabur kita, mereka yang ingin mengembangkan perniagaan mereka, saya menggalakkan mereka untuk melibat urus dengan PitchIN,” katanya.

Exit mobile version