Site icon Sabah Baru News

Tragedi Double Six: Mana kotak hitam? – Jeffrey

KOTA KINABALU: Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan mahu jawapan berhubung lokasi kotak hitam pesawat Nomad 9M-ATZ terbabit dalam nahas pesawat tragis pada 1976.

Nahas itu mengakibatkan kehilangan Ketua Menteri Sabah ketika itu Fuad Stephens dan 10 yang lain.


Jeffrey mempertikaikan laporan sebelum ini bahawa pesawat itu tidak dilengkapi dengan kotak hitam dan berkata beliau percaya setiap pesawat harus dilengkapi satu kotak hitam.


“Kotak hitam dapat menyediakan laporan menyeluruh mengenai kejadian sebenar yang berlaku,” katanya di sini Selasa selepas menghadiri upacara meletakkan kalungan bunga bagi menghormati mereka yang terkorban dalam Tragedi Double Six.

“Mana kotak hitam? Mengapa ia tidak ditemui? Adakah ia hilang atau sengaja dihilangkan? Inilah persoalan-persoalan yang ada di fikiran setiap orang.

Beliau berkata, walaupun penemuan laporan penuh sudah dikeluarkan, masih terdapat persoalan, terutamanya mengenai masa lama yang diambil untuk mengeluarkan keputusan lengkap.

“Jika kesimpulannya adalah bahawa tidak melibatkan perbuatan khianat, mengapa mengambil masa 47 tahun untuk mendedahkan maklumat ini kepada umum? Apakah sebab untuk merahsiakannya?

“Rakyat Sabah masih menunggu jawapan kepada persoalan yang terus ditimbulkan. Tidak hairanlah soalan-soalan ini masih bermain di fikiran mereka, selagi jawapannya masih belum diketahui. Ia boleh difahami bahawa mereka akan berfikir begitu,” katanya.

Selain itu, beliau berkata Kerajaan Negeri akan memberikan sokongan kepada keluarga mengikut kehendak mereka, dengan syarat ia adalah tindakan yang sewajarnya.

Ini termasuk meminta maklumat tambahan dan mencari kotak hitam.Berhubung perkara lain, beliau berkata tuntutan yang dibuat oleh Sulu ke atas Sabah tidak berasas.

Menurutnya, Brunei tidak pernah berpisah dari Sabah ke Sulu sebelum ini.Ketika ditanya mengenai cadangan untuk kes itu dibawa ke mahkamah Malaysia, Jeffery berkata beliau menyerahkan kepada Peguam Negara.

“Semasa pentadbiran kerajaan sebelum ini, saya berbincang dengan Kementerian Dalam Negeri mengikut saranan Ketua Menteri. Menteri itu juga terbuka kepada perbincangan.

“Bagaimanapun, kita masih belum mula mengusahakannya kerana kita perlu menulis buku untuk menjelaskan proses itu.Apabila kita mempunyai buku itu, kita akan membentangkannya kepada Kabinet,” katanya.

— Sherell Jeffrey

Nota kaki: Menurut Google, pesawat kecil biasanya tidak perlu mempunyai kotak hitam tetapi pesawat GAF N-22B Nomad tidak dianggap sebagai pesawat kecil dan akan dipasang kotak hitam jika ia adalah pesawat komersial. Walau bagaimanapun, pada tahun 1976, keperluan untuk kotak hitam yang dipasang di dalam pesawat berbeza-beza dari negara ke negara.Menurut Aviation.my, pesawat GAF Nomad N22B adalah versi sivil GAF Nomad 13 penumpang. Ia didaftarkan kepada Sabah Air, dengan nombor pendaftaran 9M-ATZ.Maklumat daripada Aviation.my menyatakan bahawa tiada Perakam Suara Kokpit (CVR) atau Perakam Data Penerbangan (FDR) yang ditemui daripada nahas itu.Ia kerana pesawat itu tidak dilengkapi kotak hitam untuk merakam peristiwa penerbangan.

Exit mobile version