Site icon Sabah Baru News

Pusat Kebudayaan Sabah dalam perancangan: Liew

Kota Kinabalu: Rancangan sedang dibuat untuk membina Pusat Kebudayaan Sabah baharu di sini bagi mempamerkan warisan budaya 35 etnik utama dan 120 sub-etnik di negeri ini.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew berkata pusat yang dicadangkan itu sedang dalam perancangan dan Kementeriannya sedang berusaha untuk merealisasikannya secepat mungkin.


“Ia bukan sahaja untuk pemeliharaan budaya tetapi juga untuk kemudahan pelancong yang datang ke Sabah. Kerana perkara pertama yang pelancong ingin pergi, yang saya rasa sangat penting, adalah muzium dan kedua, pusat kebudayaan.


“Muzium memaparkan sejarah Borneo Utara dan Sabah, manakala pusat kebudayaan memaparkan 35 etnik utama dan 120 kumpulan sub-etnik Sabah… jadi kami akan mempamerkannya sebagai pameran untuk pengunjung kita,” kata Liew ketika ditanya selepas beliau merasmikan Pesta Kaamatan Kolej Teknologi Yayasan Sabah (KTYS) 2023 yang diadakan di kampus induknya di Sembulan di sini, Rabu.

Ditanya bila kerja itu dijangka dimulakan, Liew berkata proses itu telah pun bermula dan pada masa ini terdapat banyak kerja pentadbiran yang perlu diselesaikan.


“Kami memerlukan orang ramai untuk menyimpan input, kami perlu mendapat sokongan kejuruteraan, seni bina dan kerajaan, banyak isu yang perlu diselesaikan sebelum kami boleh memulakan kerja (membina pusat itu). Tetapi saya perlu mengatakan perkara yang baik ialah rancangan pembangunan sudah ada tetapi menunggu untuk diluluskan,” katanya.


Terdahulu, dalam ucapannya, Liew berkata beliau amat menyedari peranan yang dimainkan oleh budaya dalam mempromosikan industri pelancongan negeri dan memupuk perpaduan sosial.


“Kepelbagaian budaya Sabah adalah sumber kebanggaan dan kekuatan yang besar. Melalui acara seperti Pesta Kaamatan, kita boleh berkongsi tradisi, memperdalam persefahaman antara satu sama lain, dan menggalakkan keharmonian dan perpaduan dalam kalangan masyarakat kita,” katanya, sambil amat menghargai Kumpulan Yayasan Sabah atas sokongan tidak berbelah bahagi mereka dalam memupuk institusi pendidikan seperti KTYS.


“Dedikasi pihak pengurusan, pensyarah dan kakitangan dalam menyediakan pendidikan berkualiti kepada pelajar kami amat dipuji. Dengan menerapkan pengetahuan, kemahiran dan rasa hormat yang mendalam terhadap warisan budaya kita, anda sedang membentuk pemimpin masa depan.


“Semasa kita meraikan Pesta Kaamatan, marilah kita mengingati kepentingan mengekalkan identiti budaya kita sambil menerima kepelbagaian yang menyelubungi kita.


Tradisi kita adalah benang yang menyatukan kita sebagai sebuah komuniti. Dengan menghormati dan memahami adat resam dan kepercayaan antara satu sama lain, kita dapat memupuk semangat keterangkuman dan membina masyarakat yang menjunjung nilai perpaduan dan keharmonian,” kata Liew.

Pesta Kaamatan atau Pesta Menuai mempunyai tempat yang istimewa di hati rakyat Sabah, katanya, sambil menambah ia adalah masa apabila semua orang berkumpul untuk meraikan hasil tuaian yang banyak dan menghormati warisan budaya yang mentakrifkan mereka sebagai sebuah komuniti.


“Tahun ini, di bawah tema “Kaamatan Membudayakan Perpaduan,” kita menekankan kepentingan perpaduan dalam memelihara dan mempromosikan kepelbagaian tradisi kita,” tambahnya sambil memuji penganjur atas dedikasi dan kerja keras mereka dalam menyusun acara yang luar biasa itu.


Beliau berkata pertandingan Sugandoi dan Unduk Ngadau mempamerkan bakat dan kecantikan pelajar KTYS yang luar biasa.
“Persembahan ini adalah bukti semangat dan komitmen yang anda telah laburkan dalam memelihara warisan budaya kita. Saya berbangga dengan setiap daripada anda, dan saya pasti bakat anda akan terus berkembang dan memberi inspirasi kepada generasi akan datang.”


Liew turut menyampaikan sumbangan Kementerian sebanyak RM20,000 kepada KTYS, yang diterima oleh Ketua Pegawai Eksekutif KTYS, Haji Samin Ongki, untuk Pesta Kaamatannya. Setiausaha Korporat Yayasan Sabah Hanafiah Diman dan Donna Deidre, yang merupakan Unduk Ngadau Kaamatan 2023 Bandaraya Kota Kinabalu, turut hadir.
Selain itu, beliau berkata syarikat penerbangan bajet terbaharu MYAirlines turut menawarkan peluang pekerjaan kepada pelajar KTYS yang berkelayakan.


Sementara itu, Samin ketika ditemui mengucapkan terima kasih kepada Liew atas sumbangan yang katanya akan digunakan KTYS untuk penganjuran Pesta Kaamatan tahun depan.


Beliau juga memberi jaminan kerjasama KTYS dengan Liew dalam mencapai agenda Kementeriannya, seperti dengan MYAirlines yang menawarkan peluang kepada kolej untuk mengemukakan nama pelajar yang layak untuk memohon bekerja sebagai pramugari syarikat penerbangan tambang murah ini.


“Ini disebut oleh Menteri bahawa MYAirlines sedang mencari untuk mengambil pramugari dan kolej kami diberi peluang untuk mengemukakan nama pelajar yang layak untuk memohon pekerjaan dengan MYAirlines. Kami bersyukur dengan peluang ini,” katanya.


Mengenai Pesta Kaamatan KTYS, Samin berkata ia sebenarnya adalah sebahagian daripada acara tahunan kolej tetapi dihentikan sementara semasa tempoh pandemik Covid-19.


“Saya ingin mengucapkan tahniah kepada Pengurus Komunikasi Korporat kami Ellen Sikodol dan pasukannya kerana berjaya menganjurkan acara tahun ini yang lebih meriah dan dihadiri oleh seorang Menteri. Ini satu kejayaan dan kami akan meneruskannya setiap tahun,” katanya.

— Larry Ralon

Exit mobile version