Site icon Sabah Baru News

Sabah pegang kata-kata Anwar: 40 peratus hasil yang sepatutnya dipulangkan di bawah MA63 – Jeffrey

Kota Kinabalu: Timbalan Ketua Menteri I Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan yakin Sabah akan memperoleh semula 40 peratus hasil bersih yang diperoleh Kerajaan Persekutuan daripada negeri itu di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sekarang.


Ini adalah salah satu hak Sabah di bawah Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).


“Keyakinan saya adalah berdasarkan apa yang dia (Anwar) katakan. Dia (Anwar) kata kenapa nak tubuh jawatankuasa, laksanakan sahaja MA63. Saya bertanya kepadanya secara langsung, adakah dia pasti? Dan dia kata “ya”.


“Jadi saya pegang dia pada itu. Mudah-mudahlah. Saya tidak tahu sama ada ahli politik atau kakitangan awam yang menghalang perkara ini. Tetapi saya yakin sekurang-kurangnya akan ada perbincangan dan akan ada beberapa keputusan.

“Berapa banyak yang kita dapat, saya tidak tahu, tetapi saya ada idea, dan ia tidak boleh RM26.7 juta atau RM125 juta atau RM260 juta. Tidak boleh begitu… kalau kita terima bermakna kita tidak setia kepada perlembagaan kita sendiri,” katanya pada sidang media selepas beliau menyampaikan ucaptama pada Perbincangan Panel Mengenai Sumber Pendapatan Baharu Sabah anjuran Institut Kajian Pembangunan (IDS) Sabah di Wisma IDS di sini, Khamis.

Dr Jeffrey (tengah) bersama Pengerusi IDS Sabah, Datuk Adeline Leong ketika acara itu berlangsung.


Beliau ditanya sejauh mana keyakinan beliau bahawa Kerajaan Persekutuan di bawah Anwar sebagai Perdana Menteri akan menunaikan janjinya berhubung perkara itu yang boleh membantu meningkatkan hasil negeri.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim


Dr Jeffrey berkata mengikut Perlembagaan Persekutuan, bukan sahaja di bawah Jadual 10, Perkara 112C dan 122D, hasil kutipan Kerajaan Persekutuan yang diperolehi dari Sabah bukan sekadar kutipan cukai.


“Jadi apakah ini, hasil kutipan Jabatan Kastam, Jabatan Imigresen dan jabatan lain, malah dividen Petronas juga adalah hasil daripada negeri. Ini adalah sebahagian daripadanya.


“Dan juga bukan hanya syarikat yang beroperasi di Sabah dan mempunyai ibu pejabat di negeri ini, tetapi syarikat-syarikat besar itu termasuk syarikat perladangan yang operasi perladangannya di Sabah tetapi ibu pejabat mereka di Kuala Lumpur yang cukai korporat dan sebagainya terus kepada Perbendaharaan Persekutuan tetapi sumber pendapatan dan perniagaan mereka adalah dari Sabah.


Jadi mereka harus dimasukkan sebagai menjana pendapatan yang diperolehi dari Sabah.


“Jadi 40 peratus…sudah tentu formula sudah ada jadi kita tidak perlukan formula baharu. Tetapi ia harus dipersetujui dari segi pelaksanaan apa yang patut dimasukkan dan apa yang tidak boleh dimasukkan,” katanya.


Beliau berkata dalam Perlembagaan, hasil bersih bermakna bersih daripada geran yang kita terima, tolak dana pembangunan, di mana kita kononnya menyumbang 60 peratus daripada hasil kita kepada Persekutuan.


“Persekutuan mengambil 60 peratus, manakala Sabah mendapat 40 peratus, tolak geran dan juga hasil yang kita terima sebagai asas pada 1963, yang tidak seberapa. 40 peratus itu harus termasuk apa sahaja pendapatan Petronas yang diperoleh dari Sabah, yang tertakluk kepada itu,” katanya.


Mengenai royalti minyak lima peratus yang diterima Sabah, Dr Jeffrey berkata Sabah sebenarnya mengutip 12.5 peratus royalti minyak sebelum 1976.


“Jika anda membaca perjanjian yang saya panggil perjanjian penyerahan minyak bertarikh 14 Jun 1976, di suatu tempat di sana, mungkin seksyen 4 atau 5, ia menyatakan bahawa Kerajaan Negeri bersetuju untuk melepaskan kutipan royalti. Bermakna mereka telah merampas hak kita untuk mengutip royalti.


“Tetapi di bawah Ordinan Tanah Negeri, kita berhak mengutip royalti. Dan kita mengumpul 12.5 peratus royalti sebelum 1976.


“Mengapa kita dilucutkan, Ketua Menteri pada masa itu menandatangani perjanjian itu tetapi sebenarnya Ketua Menteri sahaja tidak boleh berbuat demikian kerana ia melibatkan hak perlembagaan kita dan undang-undang kita sendiri. Jadi ia sepatutnya dibentangkan di Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk diluluskan.


“Tetapi Kerajaan Persekutuan pada masa itu hanya mengenakan kami. Cuba anda bayangkan, adakah kami tidak bodoh ketika itu apabila kami bukan sahaja menyerahkan minyak milik anda dan kemudian mereka memberitahu kami untuk tidak mengutip royalti? Anda diminta bersetuju, bukankah itu menunjukkan bahawa kami bodoh dan diperbodohkan?


“Jadi ia tidak sepatutnya berlaku, kerana minyak adalah sumber asli milik negeri. Tanah dan apa sahaja yang berada di bawah tanah adalah milik negara.


“Tanah di Sabah ditakrifkan sebagai dalam sempadan negeri dan sempadan negeri seperti yang dinyatakan di bawah Perkara 1, Subseksyen 3, adalah sempadan negeri sebelum Malaysia, yang termasuk pelantar benua,” katanya.


Ditanya sama ada Kerajaan Negeri akan meneliti semula perjanjian 1976, Dr Jeffrey berkata Kerajaan Negeri mahu mengukuhkan negeri ini terlebih dahulu.


“Sekarang, sebenarnya, mereka lebih terbuka. Dan seluruh dunia mahu berhenti menggunakan minyak fosil, jadi minyak dan gas akan menjadi industri matahari terbenam.”


Mengenai perdagangan karbon yang merupakan salah satu sumber pendapatan baharu yang dilihat Sabah, Dr Jeffrey berkata Kerajaan Negeri sedang bergerak ke hadapan dengannya tetapi dengan skala kecil dahulu.


Selain itu, beliau berkata beliau telah mencadangkan kepada Perdana Menteri untuk menubuhkan pusat pertukaran karbon negara di Sabah kerana negeri itu sudah mempunyai produk – kawasan pemuliharaan seluas dua juta hektar.


“Kami bergerak dan saya memanggil mesyuarat jawatankuasa pemandu bulan depan dan diharapkan kita boleh mulakan. Saya sudah berbincang dengan Ketua Menteri dan kita akan mulakan dengan yang kecil dahulu. Jabatan Perhutanan sedang meneliti butirannya,” katanya.


Menurutnya, beliau juga telah membincangkan perkara itu dengan Perdana Menteri semasa perbincangan mereka baru-baru ini.


“Saya mencadangkan kepada Perdana Menteri mengapa tidak meletakkan pusat pertukaran karbon negara di Sabah kerana kita sudah mempunyai produk, dua juta hektar pemuliharaan kita, yang boleh kita jual kepada dunia dan menarik pelaburan,” katanya.


Ditanya mengenai kemungkinan Majlis Ekonomi Sabah-Sarawak ditubuhkan untuk mengukuh dan merancakkan pembangunan ekonomi kedua-dua wilayah, Dr Jeffrey berkata kemungkinan itu ada kerana Sabah dan Sarawak telah mengadakan perbincangan bersama mengenai perkara umum termasuk pembangunan ekonomi.


“Anggota Kabinet Sabah telah pergi ke Sarawak dan mengadakan perbincangan dan akan ada susulan,” katanya.


Pada seminar sehari itu, Dr Jeffrey berharap ia akan dapat menghasilkan idea konkrit yang akan membantu negeri mengenal pasti dan menjana lebih banyak hasil supaya ia boleh mempunyai lebih banyak kapasiti kewangan untuk bergerak ke hadapan, terutamanya untuk membolehkannya berfungsi sepenuhnya dan mendapat keuntungan dalam ekonomi baharu, iaitu ekonomi hijau.


“Keupayaan kewangan yang lebih baik ini akan membantu kita bukan sahaja untuk melaksanakan dan bergerak ke hadapan tetapi juga dapat lebih tegas dalam merancang dan mendapatkan hak pendapatan kita mengikut Perlembagaan Persekutuan.


“Kami berharap seminar itu dapat menghasilkan sesuatu yang konkrit supaya kami dapat mencapai aspirasi kami,” katanya.


Terdahulu dalam ucaptamanya, Dr Jeffrey berkata Sabah mempunyai potensi besar disebabkan faktor dalaman seperti minyak dan gas dan destinasi pelancongan yang murni serta faktor luaran seperti lokasi geografi yang strategik dan pemindahan ibu negara Indonesia, Nusantara, ke timur Kalimantan.


“Sama ada kita mahu atau tidak, kita perlu mencari sumber pendapatan baharu untuk memenuhi keperluan pembangunan kita, untuk memperkaya dan kesejahteraan rakyat kita dan untuk merealisasikan potensi sebenar kita untuk menjadi sebuah negara yang moden, progresif dan makmur.


“Jika Singapura tanpa sumber asli yang banyak boleh menjadi negara yang terkemuka, dari segi KDNK per kapita, tidak ada sebab mengapa Sabah dengan segala kekayaan sumber aslinya dan lokasi geografi yang strategik tidak boleh menjadi sebuah negara moden, progresif dan makmur seperti Brunei Darussalam atau Dubai.


Inilah yang sedang diperjuangkan oleh Kerajaan di bawah slogan “Sabah Maju Jaya” dan kami berhasrat untuk memastikan ia dapat dicapai,” katanya.


Sementara itu, Dr Jeffrey berkata Kerajaan Negeri sedang meninjau untuk menjemput pelabur global untuk membantu dalam pelaksanaan projek tebatan banjir negeri yang menelan belanja RM17 bilion untuk disiapkan.


Beliau berkata beliau telah membincangkan idea itu dengan Perdana Menteri semasa perbincangan mereka kerana negeri itu tidak mempunyai wang untuk melaksanakan projek itu.


“Kami memerlukan RM17 bilion untuk tebatan banjir sahaja. Kami tidak mempunyai wang. Jadi saya mencadangkan kepada beliau (Anwar) supaya ada pelabur di luar sana yang ingin melabur dalam hal ini dan mereka akan menerima bayaran dalam bentuk pasir yang dibersihkan dari muara sungai dan sebagainya.


“Jadi maknanya kita boleh selesaikan dua masalah, sekatan dan masalah tebatan banjir. Dan Perdana Menteri berkata ini sedang dilakukan di Semenanjung, yang menggunakan pasir sebagai bayaran, jadi mengapa tidak di Sabah? Jadi saya fikir itu idea yang baik dan kami mahu melakukannya,” katanya.

— Larry Ralon

Exit mobile version