Site icon Sabah Baru News

Permintaan jalur lebar internet di Malaysia rekod lonjakan tertinggi – MyIX

Banyak kajian menunjukkan keupayaan negara untuk bersaing dan berkembang pada abad ke-21 semakin bergantung kepada penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi yang cekap. – Gambar hiasan


KUALA LUMPUR:
Permintaan untuk jalur lebar internet di Malaysia mencapai tahap yang tidak pernah berlaku sebelum ini, dengan Malaysia Internet Exchange (MyIX) melaporkan rekod tertinggi 2.1 terabait sesaat (Tbps) pada bulan lepas.

Dalam satu kenyataan semalam, MyIX berkata, pencapaian signifikan itu mewakili peningkatan hampir empat kali ganda daripada 588 gigabait sesaat (Gbps) yang direkodkan pada Mei 2020 semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), yang menunjukkan lonjakan besar dalam aktiviti digital negara.

Pengerusi MyIX Chiew Kok Hin berkata, dalam menekankan pentingnya pencapaian itu, ia menonjolkan integrasi mendalam bagi internet dan ekonomi digital ke dalam gaya hidup dan budaya kerja Malaysia, khususnya dalam konteks model kerja hibrid yang kini menjadi kelaziman. 

“Tidak dinafikan pendigitalan mendapat momentum di Malaysia, dan permintaan yang kukuh untuk jalur lebar internet menjadi petanda yang menggalakkan,” katanya.

Seiring dengan kemajuan Malaysia, perlunya ada lonjakan berterusan dalam permintaan untuk jalur lebar internet, terutamanya didorong oleh pertumbuhan pesat persidangan video dan trafik, bersama-sama dengan percambahan teknologi paparan berskala besar yang memerlukan jalur lebar yang sepadan untuk menyokong trafik video yang semakin meningkat, kata Chiew.

“Banyak kajian menunjukkan keupayaan negara untuk bersaing dan berkembang pada abad ke-21 semakin bergantung kepada penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi yang cekap,” katanya.

Sejajar dengan pertumbuhan eksponen pendigitalan, kerajaan Malaysia juga telah mengakui peranan penting ekonomi digital.

Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil baru-baru ini berkata ekonomi digital Malaysia diunjurkan menyumbang 25.5 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang 2025, menunjukkan kedudukan pentingnya dalam landskap ekonomi negara.

Permintaan yang meningkat untuk jalur lebar internet boleh dikaitkan dengan pelbagai faktor.

“Pertumbuhan pesat perkhidmatan penstriman dalam talian, lonjakan dalam kerja di rumah dan pengaturan telekomunikasi, serta pergantungan yang semakin meningkat pada teknologi berasaskan awan semuanya telah menyumbang kepada peningkatan eksponen dalam penggunaan data, yang memerlukan sambungan internet yang pantas, yang dipertingkatkan dan boleh dipercayai,” kata Chiew.

Menyedari kepentingan bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat ini, beliau berkata kedua-dua penyedia perkhidmatan Internet (ISP) tempatan dan global sentiasa meningkatkan pelabuhan mereka untuk memastikan akses internet yang berkelajuan tinggi dan boleh dipercayai.

Chiew juga menggalakkan syarikat pengehosan, universiti dan perusahaan untuk menyertai MyIX, memandangkan ia beroperasi pada “kesan rangkaian”, yang mana lebih ramai peserta, lebih baik sambungan internet di seluruh Malaysia.

Selaras dengan komitmennya untuk memenuhi keperluan perniagaan dan individu yang semakin berkembang di seluruh negara, MyIX telah memasang pelayan Ookla Speedtest di bawah rangkaiannya, yang membolehkan pengguna menjalankan ujian kelajuan dan memantau kualiti sambungan internet mereka.

Sejak April 2023, pelayan itu telah memudahkan lebih 24,000 ujian, memberikan cerapan yang bernilai tentang prestasi internet.

“Memandangkan industri dan sektor semakin menerima transformasi digital, permintaan untuk sambungan internet berkelajuan tinggi dan boleh dipercayai akan bertambah.

“MyIX, sebagai bursa internet terkemuka Malaysia, kekal di barisan hadapan dalam revolusi digital ini, akan terus menaik taraf dan mengembangkan infrastruktur rangkaiannya bagi memastikan sambungan internet yang lancar dan tidak terganggu,” kata Chiew.

Beliau berkata penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi yang cekap akan memainkan peranan penting dalam daya saing dan pertumbuhan Malaysia pada abad ke-21.

Chiew menambah MyIX berdedikasi untuk menyediakan sambungan internet yang mantap, memenuhi keperluan negara yang semakin berkembang, dan bersedia memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk jalur lebar ketika Malaysia semakin maju dalam perjalanan transformasi digitalnya.

MyIX ditubuhkan pada 2006 sebagai inisiatif di bawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM). — BERNAMA

AWANI

Exit mobile version