Site icon Sabah Baru News

GPS letak calon semua pilihan raya di Sarawak, kata Fadillah

Fadillah Yusof berkata pendirian GPS bertanding di semua kerusi disokong ahli PBB. Foto:TVS

PETALING JAYA: Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan Pakatan Harapan (PH) terutama DAP dijangka bertembung pada pilihan raya di Sarawak walaupun bekerjasama membentuk kerajaan perpaduan di peringkat pusat.

Ia susulan pendirian disuarakan Timbalan Perdana Menteri Fadillah Yusof yang gabungan parti tempatan negeri itu akan meletakkan calonnya pada semua pilihan raya pada masa depan.

Menurut Fadillah yang juga naib presiden kanan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), pendirian itu bagi memastikan politik Sarawak terus stabil dan membolehkan kerajaan GPS terus membawa kemajuan untuk rakyat.

“Ini adalah pendirian kita yang disokong sepenuhnya oleh ahli-ahli PBB seluruh Sarawak,” katanya menurut Berita Harian.

Pilihan raya terdekat di Sarawak membabitkan PRK Jepak susulan kematian penyandangnya Talib Zulpilip pada 15 Sept lalu manakala PRN pula dalam tempoh tiga tahun lagi.

Pada PRN 2021 lalu, Talib menewaskan Raba’ah Tudin (PSB), Stevenson Joseph (PBK) dan Tuah Kazan (Bebas) dengan majoriti 4,243 undi.

Ketika ini, GPS menguasai 76 daripada 82 kerusi manakala Parti Sarawak Bersatu dengan enam kerusi dan dua DUN disandang PH.

Bagi Parlimen pula, GPS menang 23 kawasan diikuti PH (6) dan Perikatan Nasional (PN) serta Parti Bangsa Malaysia (PBM) masing-masing satu kerusi.

— TAMAT

Exit mobile version