Site icon Sabah Baru News

MTI2023: Finalis 50 negara akan berkampung di Sabah

(Dari kiri) Chua, Ban, Hajiji, Ooi.

KOTA KINABALU: Kira-kira 50 finalis dari 50 negara akan membuat kemunculan mereka pada 25 November ini kerana Sabah akan menjadi tuan rumah Pertandingan Akhir Dunia Miss Tourism International 2023 (MTI2023) ke-26 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC).

Bertemakan “Membawa Dunia Ke Sabah”, Pengerusi penganjur bersama tempatan MTI2023 Xandria Ban berkata delegasi akan melibatkan diri dalam banyak aktiviti pelancongan untuk mempromosikan Pelancongan Sabah.

Beliau berkata ini termasuk program kemuncak delegasi di mana pelbagai aktiviti akan dijalankan di tempat pelancongan ikonik negeri seperti Santuari Orang Utan dan Pusat Pemuliharaan Beruang Madu di Sandakan.

“Kami juga akan melakukan lawatan ke daerah Tuaran dan Tamparuli untuk merasai keramahan Sabah serta pemandangan indah tempat-tempat di Sabah,” katanya selepas kunjungan hormat kepada Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor baru-baru ini.

Ban berkata lawatan delegasi MTI2023 ke atas Hajiji adalah untuk memberi taklimat mengenai acara itu – yang merupakan pertandingan ratu cantik terbesar yang diadakan di Sabah – dan  untuk menyampaikan jemputan sebagai tetamu kehormat.

Ban berkata acara itu juga mendapat sokongan daripada Kementerian Pelancongan Sabah dan Lembaga Pelancongan Sabah (STB) bersama agensi berkaitan lain untuk mengalu-alukan kehadiran 50 perwakilan yang akan bertanding di peringkat akhir dunia.

Turut hadir ialah Pengasas Miss Tourism Pageant Tan Sri Danny Ooi dan Pengerusi Penganjur Bersama Miss Tourism Genie Chua.

— Jeremy S Zabala

Exit mobile version