Site icon Sabah Baru News

Beri masa untuk buat pelarasan: Masidi bercakap mengenai pengagihan jawatan di bawah GRS-PH

Setiausaha Agung Gabungan Rakyat Sabah (GRS) Datuk Seri Masidi Manjun

KOTA KINABALU: Setiausaha Agung Gabungan Rakyat Sabah (GRS) Datuk Seri Masidi Manjun berkata, Kerajaan Negeri GRS-Pakatan Harapan (PH) yang baru berusia sembilan bulan mengambil masa untuk membuat pelarasan termasuk dari segi pengagihan jawatan di bawah jajaran politik baharu.

Beliau berkata perlu difahami bahawa Kerajaan tidak boleh sewenang-wenangnya menamatkan jawatan semasa.

“Ada antara mereka berkhidmat secara kontrak, manakala ada yang berkhidmat untuk tempoh dua tahun. Mereka juga mempunyai komitmen keluarga dan sebagainya. 

“Tetapi, saya boleh jamin dari semasa ke semasa kita akan membuat pelarasan tanpa meminggirkan mereka yang sedang memegang jawatan. Jadi, beri kami masa. Pelarasan akan dibuat dari semasa ke semasa.

“Apa yang saya katakan ialah kita tidak boleh memecat orang hanya untuk memasukkan yang baharu.

“Walaupun kita menerima hakikat bahawa mereka perlu ditampung, kita perlu lebih berperikemanusiaan dalam cara kita menguruskan orang yang sedang memegang jawatan… jadi jawapan saya adalah beri masa untuk membuat penyesuaian dan bersabar,” katanya.

Masidi mengulas isu pengagihan jawatan di peringkat akar umbi antara GRS dan PH yang dibangkitkan Presiden Upko Datuk Ewon Benedick baru-baru ini yang meminta ia diagihkan secara sama rata.

Masidi berkata: “Namun, saya katakan begini, kita tidak boleh menampung semua orang kerana bilangan jawatan dalam Kerajaan adalah terhad, jadi kita perlu belajar untuk mendapat kurang daripada apa yang biasa kita miliki.

“Anda akan terkejut bahawa dalam Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) pun ramai yang mengadu mereka tidak mendapat jawatan yang dijanjikan kepada mereka di beberapa kawasan.

“Tetapi kami tidak merungut. Kami hanya mengatakan mungkin, selepas pilihan raya akan datang, lebih mudah untuk membuat pelarasan.”

Presiden Upko Datuk Ewon Benedick

Meminta perkongsian kuasa dalam pelantikan pemimpin akar umbi di Sabah oleh Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan Adun Pakatan Harapan, Ewon mendakwa beberapa ahli Upko tidak berpuas hati dengan pelantikan pemimpin akar umbi yang dikatakan tidak seimbang, terutama di kawasan yang tidak diwakili PH.

Beliau berkata kerjasama antara GRS dan PH Sabah harus diterjemahkan kepada perkongsian kuasa, bermula dengan pelantikan “ketua adat” setiap daerah.

Upko ialah rakan gabungan dalam PH, bersama PKR, DAP dan Amanah.

Ewon berkata beliau telah melaksanakan “formula perkongsian kuasa 60:40” di kawasan DUN Kadamaian beliau.

“Di Kadamaian, 60 peratus pelantikan dibuat oleh parti saya dan PH, selebihnya daripada GRS. Saya harap formula perkongsian kuasa ini boleh dijadikan contoh kepada Adun kawasan lain, kerana tanpa sokongan Adun PH, kerajaan sedia ada di Sabah tidak akan dapat dikekalkan.

“Jika saya boleh melakukannya, tiada sebab mengapa Adun di kawasan lain tidak boleh berkongsi dengan parti yang menyokong Kerajaan Negeri,” kata Ewon.

Ewon menambah bahawa beliau akan menyampaikan pendirian Upko mengenai perkara itu kepada Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

— Larry Ralon dan Lisa Aveline Rabenjoro

Exit mobile version