Site icon Sabah Baru News

Pilih bidang teknikal – Masidi

Masidi (kanan) menyampaikan piala kepada pasukan pemenang MSS 2022 di SMK Mat Salleh

RANAU: Warga pelajar di sini digesa agar memilih bidang pengajian yang melibatkan kepakaran kemahiran teknikal kerana ini akan memberi peluang kepada graduan mencari pekerjaan selepas tamat pengajian.


Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Seri Masidi Manjun menekankan bidang minyak dan gas yang kini mendapat permintaan pekerja untuk mengisi pelbagai kekosongan yang mesti diisi oleh rakyat Sabah dan bukannya pekerja dari luar Sabah.


Beliau yang juga Adun Karanaan berkata demikian ketika berucap merasmikan majlis penutup Kejohanan Sukan MSS SMK Mat Salleh Ranau 2022 yang diadakan di Padang Daerah pada Jumaat.

Beliau menyumbang RM50,000 kepada SMK Mat Salleh Ranau bagi beberapa tujuan di sini bagi mengekalkan pencapaian cemerlang sekolah dalam bidang akademik dan kokurikulum.

Para atlet SMK Mat Salleh Ranau yang bertanding dalam semua acara sukan dalam kejohanan tersebut.

Daripada jumlah itu, katanya, RM40,000 yang akan diberikan awal tahun depan adalah untuk tujuan menaik taraf Dewan Tingkatan Enam sekolah itu sebagaimana yang dipohon oleh Pengetua.


Masidi berkata baki sumbangan itu, atau RM10,000 adalah bantuan persediaan pelajar SMK Mat Salleh Ranau untuk menduduki peperiksaan SPM (RM5,000) dan STPM (RM5,000) tahun ini.


Beliau yang juga Menteri Kewangan II Negeri mengucapkan tahniah kepada semua calon SPM dan STPM tahun lepas di sekolah tersebut yang telah mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan.


“Kami berharap tahun ini anak-anak kita akan dapat mencapai prestasi yang sama, jika tidak lebih baik dalam kedua-dua peperiksaan,” katanya.


Beliau mengucapkan tahniah kepada semua atlet SMK Mat Salleh Ranau yang bertanding pada kejohanan itu walaupun keadaan padang sukan yang tidak setanding dengan Kompleks Sukan Ranau yang kini ditutup.


“Saya bersyukur melihat kualiti dan prestasi semua atlet kita tidak tergugat walaupun terpaksa bersaing dalam bidang ini tahun ini,” katanya.


Hadir sama, Pengetua sekolah, Boy Shariff Francis, Pengerusi PIBG, Jsham Hj Sundin, Pegawai Kemajuan Masyarakat (PPM) Karanaan, Rosli Abd Ghani, wakil Jabatan Pendidikan Ranau, guru-guru dan lain-lain.

wartaoriental

Exit mobile version