Site icon Sabah Baru News

RM679.85 juta untuk tangani masalah bekalan air bersih – Masidi

Masidi menambah, Kerajaan Negeri juga akan memperuntukkan RM25.24 juta untuk menyediakan perkhidmatan keselamatan laluan air dan kawalan trafik, serta membangunkan kemudahan pelabuhan di seluruh Sabah.

KOTA KINABALU:KERAJAAN Negeri memperuntukkan RM679.85 juta daripada Belanjawan Negeri 2024 untuk menangani masalah bekalan air bersih Sabah yang tidak mencukupi, kata Menteri Kewangan Negeri Datuk Seri Masidi Manjun.

Daripada jumlah itu, beliau berkata RM156.77 juta disalurkan kepada Jabatan Air Negeri bagi melaksanakan langkah segera dan jangka pendek di bawah program Bekalan Air Negeri yang dibiayai oleh Kerajaan.

Bagi langkah jangka sederhana dan panjang, Masidi berkata RM258.05 juta akan dibiayai di bawah Program Pinjaman Mudah Persekutuan untuk menangani isu bekalan air di Tawau, Lahad Datu, Sandakan, Papar dan Kota Kinabalu.

Tambahnya, RM135.86 juta Geran Persekutuan telah disediakan untuk melaksanakan Program Bekalan Air Luar Bandar di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, untuk menambah baik penyediaan bekalan air terawat dan membangunkan infrastruktur bekalan air baharu di kawasan luar bandar.

Mengenai banjir, Masidi berkata RM68.28 juta telah diperuntukkan untuk mengurangkan dan mencegah bencana alam serta melaksanakan program penstabilan dan pencegahan hakisan di kawasan tebing sungai dan pantai di pelbagai kawasan yang terdedah kepada banjir.

Peruntukan ini adalah sebahagian daripada RM2.63 bilion yang diperuntukkan untuk pembangunan infrastruktur dan utiliti keseluruhan negeri, yang mana RM1.72 bilion disalurkan kepada Kementerian Kerja Raya Negeri manakala RM886.55 juta di bawah Kementerian Kewangan.

“Kerajaan Negeri prihatin terhadap kebimbangan rakyat Sabah berhubung isu infrastruktur dan kemudahan asas yang kelihatan tidak berkesudahan.“Justeru, Kerajaan Negeri akan terus mengutamakan program pembangunan infrastruktur dan kemudahan awam,”.

Beliau berkata ketika membentangkan Belanjawan Negeri 2024 di Dewan Undangan Negeri, di sini, Jumaat, menambah ini termasuk membangunkan jalan raya, jambatan, perparitan, pengurusan trafik serta kemudahan asas kritikal seperti bekalan air dan elektrik.

Masidi berkata pada 2024, Jabatan Kerja Raya akan memberi tumpuan kepada penyelenggaraan infrastruktur dengan peruntukan RM430.84 juta, bagi memastikan struktur fizikal seperti jalan raya, jambatan dan bangunan awam selamat dan mampan.

Selain itu, beliau berkata RM51.26 juta diperuntukkan untuk melaksanakan Program Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam melibatkan Pihak Berkuasa Tempatan.

Tambahnya, RM767.01 juta lagi diperuntukkan untuk projek infrastruktur kecil dan penyelenggaraan jalan dan jambatan di bawah syarikat konsesi yang dilantik.

“Bagi mengurus dan melaksanakan pelbagai program infrastruktur fizikal dan kemudahan pembetungan, serta pengurusan operasi dan penyelenggaraan aset pembetungan, Kerajaan Negeri memperuntukkan sejumlah RM99.07 juta.

“Selain itu, melalui Pinjaman Persekutuan, sejumlah RM169.55 juta telah diperuntukkan untuk meneruskan projek di bawah Program Skim Pembetungan Sabah,” katanya.

Beliau menambah, Kerajaan Negeri juga akan memperuntukkan RM25.24 juta untuk menyediakan perkhidmatan keselamatan laluan air dan kawalan trafik, serta membangunkan kemudahan pelabuhan di seluruh Sabah.

“Selain itu, kemudahan peralatan navigasi di menara kawalan yang diselia oleh Jabatan Pelabuhan dan Pelabuhan akan dinaik taraf bagi memastikan kawalan dan pemantauan trafik kapal yang berkesan di beberapa had pelabuhan aktif bagi mengelakkan kemalangan di kawasan pelabuhan,” tambahnya.

Bagi perkhidmatan kereta api Sabah, Masidi berkata RM58.62 juta akan diperuntukkan untuk menambah baik perkhidmatan dan infrastruktur, sambil menambah bahawa kekerapan perkhidmatan dan perkhidmatan baharu akan diperkenalkan secara beransur-ansur, merangkumi sektor pelancongan dan rekreasi.

Sementara itu, Masidi berkata Kerajaan Negeri akan mengambil alih kawalan kawal selia bekalan elektrik daripada Kerajaan Persekutuan pada 3 Jan tahun depan manakala dua rang undang-undang baharu akan dibentangkan dalam persidangan Dewan Undangan Negeri khas untuk tujuan itu.

Rang undang-undang itu ialah RUU Bekalan Elektrik Negeri Sabah 2024 dan RUU Tenaga Boleh Diperbaharui Negeri Sabah 2024, manakala Enakmen Suruhanjaya Tenaga Sabah 2023 juga akan dipinda.

— Anthea Peter

Exit mobile version