Site icon Sabah Baru News

Penjawat awam perlu ‘fikir di luar kotak’: Jahid

Jahid turut merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Timbalan Setiausaha Tetap I KPLB, Aftar Bin Nurajat atas perkhidmatan dan sumbangan beliau yang tidak ternilai kepada Kementerian.

KOTA KINABALU: Penjawat awam perlu ‘berfikir di luar kotak’ dalam membangunkan pendekatan inovatif bagi meningkatkan produktiviti dan menyampaikan perkhidmatan yang lebih berkualiti kepada rakyat.

Menteri Kemajuan Luar Bandar Negeri (KPLB), Datuk Jahid Jahim, berkata matlamatnya adalah untuk memberikan perkhidmatan unggul yang melebihi paras purata.

“Ia menggariskan kepentingan anggota sektor awam mempunyai pelbagai kemahiran dan mempunyai pelbagai kompetensi untuk menjadi pekerja dan pemimpin yang cemerlang,” katanya dalam ucaptama pada Majlis Apresiasi Kementerian baru-baru ini.

Pada asasnya, kata Jahid, penjawat awam harus berkemampuan dalam menyumbang kepada budaya kerja yang sangat produktif yang memberikan hasil yang berkesan, berwawasan, bermotivasi tinggi, dinamik dan cekap.

“Adalah penting bagi penjawat awam untuk mengamalkan budaya kecemerlangan, memupuk nilai positif dan mengekalkan keyakinan sambil meningkatkan usaha mereka dengan kebolehan berfikir secara inovatif dan kreatif,” katanya.

Beliau menyeru lebih perhatian diberikan untuk meningkatkan kualiti kerja berpasukan bagi meningkatkan kecekapan, keberkesanan dan meningkatkan produktiviti dalam memenuhi sasaran yang ditetapkan oleh Kementerian dan negara.

“Setiap anggota perkhidmatan awam adalah jentera utama kerajaan dalam menyampaikan aspirasi kerajaan untuk rakyat. Justeru, penyampaian perkhidmatan yang cekap menggambarkan keberkesanan kerajaan dalam memenuhi kehendak dan harapan rakyat,” kata Jahid.

Beliau turut mengingatkan penjawat awam supaya memberikan tahap terbaik dalam melaksanakan tugas secara profesional kepada semua lapisan penduduk tanpa mengira perbezaan demi kesejahteraan rakyat Sabah.

“Kecemerlangan bukan diukur dengan menentukan sasaran kerja, tetapi juga melalui penyampaian perkhidmatan dengan tahap integriti yang tinggi; ia bukan kemahiran sebaliknya cermin nilai dan watak kita sendiri,” tambah Jahid.

Jahid turut merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Timbalan Setiausaha Tetap I KPLB, Aftar Bin Nurajat atas perkhidmatan dan sumbangan beliau yang tidak ternilai kepada Kementerian.

Antara yang hadir pada majlis itu termasuk Setiausaha Tetap Kementerian, Norlijah Binti Danin bersama-sama pembantu-pembantu menteri serta pegawai KPLB.

—  Mohd Izham Bin Hashim

Exit mobile version