Site icon Sabah Baru News

204 Rumah Mesra Sabah Maju Jaya siap akhir tahun

KOTA KINABALU: Fasa pertama projek rumah mampu milik Sabah Maju Jaya (SMJ) Kerajaan Negeri berada pada landasan yang baik daripada sasaran Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) untuk menyiapkan 204 rumah sebelum akhir tahun ini.

Menggunakan teknologi Sistem Binaan Berindustri (IBS), rumah mampu milik yang berkualiti boleh dibina dengan lebih pantas, lebih menjimatkan, tahan gempa bumi, kakisan, anai-anai, kebakaran dan kerosakan air, dan boleh dibina di mana-mana sahaja seperti di sepanjang pantai, pulau mahupun kawasan pergunungan.

“Kami menaruh harapan tinggi dalam menggunakan teknologi IBS untuk menyediakan bekalan bangunan yang diperlukan di peringkat daerah, yang seterusnya akan memastikan kejayaan projek perumahan SMJ untuk rakyat,” kata Pegawai Daerah Tambunan Sobitun Makajil.

Beliau berkata demikian ketika mengadakan lawatan ke kilang dan pejabat Beau Villas bersama 45 pegawai daerah dan penolong pegawai daerah (ADO) dari seluruh Sabah.

Bercakap kepada Daily Express, Sobitun berkata penggunaan teknologi IBS untuk pembinaan rumah mampu milik adalah langkah tepat untuk menyelesaikan masalah perumahan yang dihadapi di daerah-daerah di seluruh Negeri.

“Kami yakin ini (teknologi IBS) boleh diaplikasikan di daerah-daerah di seluruh Sabah, yang akan mengurangkan kos pembinaan dan merealisasikan aspirasi Kerajaan Negeri untuk mempunyai lebih banyak rumah mampu milik bagi rakyat,” katanya.

Beliau berharap KPLB akan terus menambah bilangan rumah berdasarkan keperluan dan permintaan daerah masing-masing.Ketua Pegawai Pemasaran Beau Villas, Elaina Soon berkata fasa pertama projek itu terdiri daripada 1,500 rumah, menambah KPLB telah menetapkan sasaran untuk menyiapkan 204 unit menjelang akhir 2022, manakala selebihnya akan siap awal 2023.

“Buat masa ini, setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) akan mendapat kira-kira dua rumah selepas 204 rumah pertama siap menjelang akhir tahun,” katanya.

Projek perumahan Rumah Mesra SMJ, yang dilancarkan oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor, bakal menyaksikan pembinaan 1,500 unit rumah mampu milik di negeri ini setiap tahun.

Menurut laporan media, rumah berharga RM70,000 setiap satu itu akan dibina di semua 73 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan dibiayai oleh geran RM125.6 juta daripada Kerajaan Persekutuan kepada KPLB Sabah.

Pegawai Daerah Tongod Mohd Fauzi Norbeh melahirkan penghargaan kepada kerajaan pimpinan GRS, mengatakan projek perumahan itu adalah rahmat bagi mereka yang masih hidup di bawah garis kemiskinan, termasuk keluarga dalam pangkalan data e-Kasih bagi isi rumah miskin.

“Diumumkan setiap DUN, termasuk kawasan pembangkang, akan diperuntukkan 20 rumah daripada jumlah keseluruhan 1,500 rumah yang akan dibina pada fasa pertama Rumah Mesra SMJ,” katanya.

Beliau berkata Rumah Mesra SMJ adalah projek baik yang akan banyak membantu mereka yang tersenarai di bawah e-Kasih untuk mendapatkan kediaman yang sesuai didiami dan selesa.

“Rumah yang dibina menggunakan sistem IBS cukup baik dan tahan lama. Malah saiznya yang ditetapkan oleh Kerajaan adalah luas dan selesa untuk keluarga kecil dan besar,” katanya.

Pegawai Daerah Kecil Paitan, Joloning Joe Majambu berkata, beliau kagum dengan kepantasan membina sebuah rumah dengan memanfaatkan teknologi IBS.

“Kami amat senang hati apabila mendapati sebuah rumah boleh disiapkan dalam tempoh singkat kerana keseluruhan bahagian rumah IBS telah siap pasang di kilang Beau Villas,” katanya.

“Ini akan sangat bermanfaat kerana masih banyak keluarga di Paitan yang tidak mempunyai rumah yang sesuai,” katanya.

Elaina berkata Beau Villas boleh siap membina rumah dalam tempoh tiga bulan, dari dasar ke bumbung, kerana keseluruhan bahagian rumah IBS telah siap pasang di kilangnya.

Perniagaan teras syarikat itu ialah mengeluarkan komponen struktur keluli ringan untuk bangunan berdasarkan IBS, yang menggunakan konsep memasang bingkai keluli modular untuk bangunan komersial dan berbilang kediaman sambil menggunakan bahan dan teknologi canggih.

Hadir sama pada program itu termasuk Pengurus Besar Beau Villas, Silas Gunting.

Mohd Izham Hashim

Exit mobile version