Site icon Sabah Baru News

Sabah yakin dapat 37 kerusi untuk suara lebih besar di Parlimen

Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) Tanjong Kapor Division Chief Ben Chong Chen Bin.

Kota Kinabalu: Sabah dijangka menerima peningkatan hampir 50 peratus kerusi parlimen pada pilihan raya umum akan datang pada 2027 – daripada 25 kerusi sekarang kepada 37 kerusi, iaitu tambahan 12 kerusi.


Ketua Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) Tanjong Kapor, Ben Chong Chen Bin, berkata pada Khamis, bahawa jangkaan peningkatan 12 kerusi parlimen bagi Sabah, adalah hasil usaha Kerajaan Negeri GRS yang dipimpin oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.


“Sejurus selepas membentuk Kerajaan Negeri, Hajiji tidak membuang masa untuk memastikan hak Sabah seperti yang termaktub di bawah MA63, termasuk mempunyai satu pertiga daripada 222 kerusi parlimen dari Sabah dan Sarawak, tercapai.


“Bersama rakan sejawatannya di Sarawak, Premier Datuk Patinggi Abang Johari, satu jawatankuasa telah dibentuk untuk mengendalikan perkara itu,” kata Ben, yang juga Adun Tanjong Kapor.

Beliau berkata “Jawatankuasa Kerja Pertambahan Ahli Dewan Rakyat Sabah and Sarawak”, diketuai oleh Peguam Negara Persekutuan dengan kedua-dua Peguam Besar (AG) dari Sabah dan Sarawak turut sama dalamnya.


“Wakil dari Jabatan Ketua Menteri Sabah dan Jabatan Premier Sarawak turut berada dalam jawatankuasa itu,” katanya.

Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor .


Ben berkata, beliau mendapat tahu bahawa sebaik jawatankuasa itu memperhalusi semua yang perlu, perkara itu akan dinilai oleh Kabinet Persekutuan dan dibentangkan di Parlimen tahun ini untuk kelulusan.


“Peningkatan hampir 50 peratus kerusi parlimen, antara lain akan memastikan suara kita didengari dengan lebih baik di peringkat Persekutuan. Dengan lebih ramai Ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak, kedua-dua negeri dari Borneo ini akan mempunyai pengaruh lebih besar dalam hal-hal melibatkan rakyat,” katanya.


Ben berkata Kerajaan Negeri GRS telah mencapai banyak kejayaan sejak mengambil alih pada 2020.


“Sabah, selepas membantu membentuk Malaysia lebih 60 tahun lalu, akhirnya nampak ‘cahaya di hujung terowong’ dengan mendapat semula haknya daripada Persekutuan.


“Hajiji telah mencapai banyak kejayaan dari segi memulihkan hak Sabah di bawah MA63, dan hubungan rapat Ketua Menteri dengan Kerajaan Perpaduan Persekutuan yang diterajui Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka menyaksikan Sabah mendapat lebih banyak hak lebih awal daripada dijangka.


“Contohnya ialah hasil 40 peratus yang Hajiji giat usahakan dengan Kerajaan Persekutuan. Hajiji mempunyai iltizam politik untuk memastikan kepentingan Sabah dan kesejahteraan rakyat dijaga,” kata Ben.


Sementara itu, Ben menyokong penuh kenyataan Hajiji bahawa GRS sama sekali tidak akan mengambil bahagian dalam sebarang usaha untuk menjatuhkan Kerajaan Perpaduan Persekutuan sekarang.


“Kestabilan politik adalah penting dan jaminan GRS pastinya akan membantu menggagalkan sebarang cubaan pihak tertentu untuk menggugat kestabilan negara demi kepentingan agenda politik mereka sendiri,” katanya.

— Alex Ong

Exit mobile version