Site icon Sabah Baru News

Kerjasama Persekutuan, Sabah bangunkan industri hiliran sawit

PHOONG (ketiga, kanan) menyampaikan cenderahati kepada Johari.

KOTA KINABALU: Kerajaan Persekutuan dan Negeri akan bergabung tenaga untuk membangunkan industri hiliran sawit di Sabah.

Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan Negeri Datuk Phoong Jin Zhe baru-baru ini mengetuai delegasi Kementeriannya mengadakan kunjungan hormat kepada Menteri Perladangan dan Komoditi Persekutuan Datuk Seri Johari Abdul Ghani di Wisma Getah di KLCC, Kuala Lumpur.

Semasa pertemuan itu, mereka mengadakan perbincangan mengenai hala tuju strategik industri minyak sawit hiliran dan biojisim di mana kedua-dua pihak menyatakan komitmen bersama untuk merealisasikan aspirasi Kerajaan Sabah dalam membangunkan industri hiliran ini.

Selain industri minyak sawit hiliran, tumpuan khusus diberikan kepada potensi industri biojisim belum diterokai, yang muncul sebagai komponen penting dalam agenda pembangunan mampan Sabah.

“Biojisim, termasuk sisa biojisim minyak sawit seperti tandan buah kosong (EFB), cengkerang isirong sawit (PKS) dan efluen kilang kelapa sawit (POME), memberikan banyak peluang merentasi pelbagai sektor.

“Daripada pengeluaran tenaga boleh diperbaharui dan pembuatan produk nilai tambah, kepada kemampanan alam sekitar dan pertumbuhan ekonomi, penggunaan biojisim menjanjikan pelbagai faedah untuk landskap perindustrian Sabah,” kata Phoong.

Beliau juga berkata, dengan teknologi seperti pengegasan biojisim, biobahan api dan penjanaan biogas, sisa ini boleh ditukar kepada elektrik, haba dan biobahan api, menyumbang kepada matlamat tenaga boleh diperbaharui negara sambil mengurangkan pergantungan kepada bahan api fosil.

“Tambahan pula, penggunaan biojisim menggalakkan kemampanan alam sekitar dengan mengurangkan penjanaan sisa dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau, seterusnya memupuk ekonomi lingkaran dan meminimumkan kesan alam sekitar,” tambah Adun Luyang itu.

Phoong juga berterima kasih kepada Johari atas sokongan dan wawasannya.

Beliau berkata dengan sokongan Johari, Sabah bersedia untuk bekerjasama rapat dengan Kementerian Perladangan dan Komoditi untuk mendorong inisiatif dasar yang akan memacu Sabah dan Malaysia ke arah masa depan yang lebih mampan dan sejahtera.

Hadir sama, Setiausaha Tetap Kementerian Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan Datuk Thomas Logijin; Ketua Pegawai Eksekutif POIC Sabah Sdn Bhd Datuk Fredian Gan; Setiausaha Politik Kementerian Chan Loong Wei; dan Pegawai Petugas Khas kepada Menteri, Henry Shim.

— TAMAT

Exit mobile version