Site icon Sabah Baru News

Kerajaan Negeri teliti sedia Rumah Sabah Maju Jaya untuk veteran tentera Sabah: Hajiji

Pembantu Menteri Negeri Datuk Abidin Madingkir membacakan teks ucapan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor di Dewan Saadah di Wisma Muis, di sini pada Ahad.

Kota Kinabalu: Kerajaan Negeri akan meneliti permintaan veteran tentera di Sabah termasuk memberi keutamaan untuk Rumah SMJ, peningkatan geran tahunan, dan pembinaan Wisma Pahlawan serta perkampungan veteran.

Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor berkata kerajaan negeri sangat menghargai pengorbanan mereka dan berharap kepakaran mereka dapat dimanfaatkan lagi dalam menegakkan kedaulatan negara bersama-sama Kerajaan Negeri.

“Sejak penubuhan Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (PVATM) 42 tahun yang lalu, pemimpin datang dan pergi. 

“Bagaimanapun, PVATM terus berusaha tanpa lelah untuk menjaga kebajikan veteran tentera dan menjadi jambatan yang kukuh antara veteran angkatan tentera dan kerajaan.

“Oleh itu, mesyuarat agung ini bukan sahaja menjadi platform untuk kita berkongsi pandangan dan pengalaman, tetapi juga untuk menentukan hala tuju masa depan PVATM di negeri ini.

“Dengan perbincangan yang konstruktif dan komitmen yang kukuh dengan kerajaan, PVATM mampu menjadi sebuah persatuan lebih cemerlang,” katanya.

Ucapan Hajiji dibacakan oleh Pembantu Menteri Negeri Datuk Abidin Madingkir di Dewan Saadah di Wisma Muis, di sini pada Ahad.

Beliau juga menggalakkan PVATM Sabah untuk bekerjasama dengan agensi kerajaan dan NGO bagi mengadakan seminar atau bengkel untuk membina semangat patriotisme terutamanya dalam kalangan belia.

Mesyuarat agung tahunan tersebut dihadiri oleh lebih 200 ahli yang mewakili 18 cawangan di Sabah. Pengerusi PVATM Sabah, Marshid Mohd Salleh berkata mereka mempunyai lebih 9000 ahli.

“Tetapi statistik terkini menunjukkan terdapat 22,000 veteran tentera yang tidak berdaftar di Sabah.

“Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh kekurangan pejabat PVATM di Sabah. Diharap kerajaan negeri dapat membantu menyelesaikan masalah yang sudah lama ini.Geografi Sabah yang luas menyukarkan keadaan.

“Kami terbuka bukan sahaja kepada veteran tetapi juga kepada isteri-isteri mereka. Fungsi PVATM adalah untuk menjaga kebajikan dan kesihatan ahli terutamanya pada usia emas ini.

“Tetapi sokongan kewangan kami tidak konsisten…kami sangat berharap kerajaan dapat meningkatkan geran kami,” katanya.

Dalam ucapannya, beliau berkata: “bukan mahu membanding, tetapi persatuan veteran Sarawak menerima RM1 juta daripada kerajaan negeri mereka”.

Mengenai acara tersebut, beliau berharap mereka yang terpilih untuk memimpin akan membantu memperbaiki kedudukan persatuan di Sabah. 

— TAMAT

Exit mobile version