Site icon Sabah Baru News

Bermula dengan RM50 juta , SMJE kini meningkat kepada RM5.1 bilion: Masidi

Masidi menggesa usahawan Sabah menceburi sektor minyak dan gas.

Kota Kinabalu: SMJ Energy Sdn Bhd (SMJE) milik kerajaan kini merupakan syarikat bernilai RM5.1 bilion, walaupun hanya bermula tiga tahun lalu dengan jumlah geran RM50 juta daripada Kerajaan Negeri dan dikendalikan oleh 14 kakitangan, kata Menteri Kewangan Negeri Datuk Seri Masidi Manjun.

Tahun lepas keuntungan SMJE selepas cukai ialah RM259 juta, katanya, menambah syarikat berkaitan kerajaan itu bermula dengan geran RM20 juta daripada Kerajaan Negeri yang kemudian memberikannya RM10 juta lagi pada tahun kedua dan RM20 juta lagi tahun lepas.

“Maksud yang saya cuba katakan adalah jika kita ada orang jujur, diambil semata-mata berdasarkan merit, buta bangsa atau agama, ambil saja orang terbaik yang kita mampu dan pastikan ia bersih, kita tidak akan silap langkah.

“Ada yang bertanya kepada saya berapa ramai orang dalam syarikat yang mendapat keuntungan sebanyak 259 juta? Ini bukan main-main, kami cuma 14 orang.

“Kenapa? Sebab kami tidak mengupah orang, kami melakukan penyumberan luar. Jadi kita bebaskan diri kita dari membayar gaji kerana kita tidak mahu perbelanjaan kita sekarang menjadi besar.

“Anda menyumber luar sesetengah pekerjaan, anda mengupah mereka secara bermusim, jadi kami bebas daripada kos pentadbiran seperti membayar gaji dan segala-galanya,” katanya pada CEO Master Class Sabah 2024 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC), Khamis.

Rangkaian Peneraju Muda Perniagaan & Industri Sabah (SYBIL) serta Dewan Perniagaan & Perindustrian Antarabangsa Malaysia (MICCI) Sabah menganjurkan acara itu.Masidi menggesa usahawan Sabah menceburi sektor minyak dan gas. 

“Sektor minyak dan gas akan menjadi bidang terbaik untuk anda benar-benar berfikir mengenai menjana wang. Setiap tahun, Petronas membelanjakan RM2.7 bilion nilai untuk kerja di Sabah sejak dua tahun lepas.

“Berapa banyak yang kita dapat daripada syarikat-syarikat di Sabah? 11 peratus. Secara keseluruhan, ia mencecah RM1.2 bilion, tetapi separuh daripada syarikat ini datang dari luar Sabah. Itu juga menunjukkan sesetengah syarikat yang beroperasi di Kuala Lumpur menunjukkan prestasi yang baik,” katanya.

“Bermula tahun lepas, kami memulakan program di mana syarikat terbaik tempatan mengambil bahagian secara agresif.

“Selepas pemeteraian Perjanjian Kolaborasi Komersial (CCA) antara Sabah dan Petronas, kami kini mewajibkan untuk menawarkan semua pekerjaan sama ada secara langsung atau tidak langsung kepada syarikat Sabah, selagi mereka layak untuknya.

“Kami mewujudkan sebuah pusat bantuan untuk syarikat tempatan di SMJE yang diketuai oleh Terry Biusing, yang akan menyelaras untuk membantu sebagai penghubung antara syarikat tempatan dan Petronas.

“Kami juga mewajibkan Petronas melakukan program bimbingan mentor untuk syarikat Sabah bekerja dengan syarikat lebih besar dari luar Sabah. Maksudnya, ia (kerja) boleh diberikan kepada syarikat bukan Sabah dengan syarat mereka mesti mengambil rakan kongsi tempatan.”

Masidi juga berpendapat golongan muda yang menggantikan ibu bapa mereka dalam menguruskan sesebuah syarikat perlu sedar bahawa ekosistem menjalankan perniagaan telah berubah.

“Daripada apa yang dimulakan oleh bapa atau datuk anda, kini ia lebih rumit. Kita perlu tumbuh mengikut masa, kita perlu berkembang dan kita perlu memastikan kita berada dalam kedudukan di mana kita cukup kreatif untuk menyedari bahawa cara untuk menjalankan perniagaan mungkin telah berubah…cara menjalankan perniagaan telah berkembang menjadi sesuatu yang baru sepenuhnya.

“Tetapi apa yang tinggal ialah etika menjalankan perniagaan. Di situlah sebenarnya kejayaan nenek moyang kita atau bapa dan datuk kita iaitu disiplin diri, akauntabiliti, profesionalisme dan cara untuk menyedari bahawa ia bukan tentang menang atau mengambil semua.

“Ia adalah mengenai berkongsi sesuatu yang anda berada di sana untuk lakukan, manakala pada masa yang sama, anda tidak kehilangan wang dalam proses berkongsi kekayaan dengan orang lain.

“Anda hanya boleh menjadi kaya, anda hanya boleh berjaya jika anda sanggup berkongsi dengan orang lain. Jika tidak, percayalah, anda mungkin dapat banyak wang hari ini tetapi anda kehilangannya esok kerana anda sedar bahawa anda telah kehilangan kawan…sama juga dengan falsafah hidup, ‘Hidup ini adalah satu perkongsian’,” katanya.

Larry Ralon

Exit mobile version