Site icon Sabah Baru News

Status rakan kongsi sama rata: Jeffrey mengulas kepentingan Hari Sabah

Jeffrey berkongsi anekdot membabitkan bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad. “Saya masih ingat Dr Mahathir sebelum saya ditahan di bawah ISA, dia berkata kepada saya ‘Jeffrey, 20 Perkara hanya sementara. Sabah dan Sarawak sama status dengan Perlis’.

Kota Kinabalu: Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Jeffrey Kitingan berkata adalah penting untuk memahami perjalanan Sabah menuju kemerdekaan dan peranannya dalam pembentukan Malaysia.

“Malaysia akan lebih maju apabila kita dianggap rakan kongsi sama rata. Kita akan dapat menuntut hak kita dengan lebih berkesan kerana status kita sebagai rakan kongsi sama rata dan hak kita termaktub dalam Perlembagaan,” katanya.

Beliau nampaknya merujuk kepada pindaan 2022 kepada Perlembagaan Persekutuan yang akhirnya mengembalikan status Sabah dan Sarawak kepada rakan kongsi sama rata dengan Tanah Melayu, sebagaimana keadaannya semasa Perjanjian Malaysia 1963 ditandatangani, tetapi yang dipinda untuk menjadikan kedua-duanya sebagai negeri ke-12 dan ke-13 di Malaysia pada 1976.

Sarawak, sejak itu, menyambut setiap 22 Julai sebagai Hari Sarawak manakala Hari Sabah atau hari apabila Sabah diberikan status berkerajaan sendiri, diwartakan pada Julai tahun ini, selepas disambut secara tidak rasmi selama kira-kira sedekad.

Situasi unik itu berlaku apabila Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memutuskan untuk menghantar misi pencarian fakta ke kedua-dua negeri mengenai projek Malaysia, berikutan bantahan oleh Indonesia dan Filipina.

Oleh itu, tarikh asal pembentukan Malaysia terpaksa dipindahkan dari 31 Ogos (bertepatan dengan Malaya) kepada 16 September dengan Sabah dan Singapura menikmati status berkerajaan sendiri sebelum pembentukan itu.

Singapura keluar dari Persekutuan pada Ogos 1965.

“Bermula daripada syarat kita dalam 20 Perkara, yang dibincangkan dalam Jawatankuasa Antara Kerajaan dan kemudiannya menjadi sebahagian daripada Perlembagaan, kita mahu semua rakyat, pemimpin dan Kerajaan Persekutuan memahami dengan lebih mendalam apa yang Malaysia dan Hari Sabah wakili,” katanya pada sidang media menjelang sambutan Hari Sabah, di sini, Isnin.

Beliau berkata jika Malaysia tidak wujud pada 16 September 1963, Sabah akan terus menjadi anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, bagaimanapun (sebagai Borneo Utara).

“Tetapi kerana pemimpin kita setia kepada projek Malaysia, mereka tidak meninggalkannya, mereka tidak meninggalkan Tunku Abdul Rahman dan bersetuju untuk meneruskan projek Malaysia dan membentuk Malaysia.

“Jika pemimpin kita pada masa itu berkata, ‘Kita telah mencapai kemerdekaan, kenapa kita mahu Malaysia?” mereka boleh berbuat demikian, tetapi mereka tidak melakukannya kerana kesetiaan mereka kepada perbincangan dan perjanjian.

“Itulah sebabnya saya percaya pemimpin kita, termasuk Kerajaan Persekutuan, setia dengan perkongsian kita di mana kita adalah rakan kongsi sama rata,” katanya.

Jeffrey berkongsi anekdot membabitkan bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

“Saya masih ingat Dr Mahathir sebelum saya ditahan di bawah ISA, dia berkata kepada saya ‘Jeffrey, 20 Perkara hanya sementara. Sabah dan Sarawak sama status dengan Perlis’.

“Dia bertanya kepada saya ‘Apa yang kamu lakukan di Sabah? Polis kata awak mahu mengindoktrinasikan rakyat Sabah’. Saya menjawab, ‘Tidak tuan, saya hanya mengajar mereka untuk berdikari, bagaimana untuk berdikari’. Saya mempunyai program pembangunan pada masa itu. Dan dia (Dr Mahathir) berkata ‘Jeffrey, jangan ajar rakyat apa yang mereka tidak tahu’.

“Itu pada 1991. Kemudian pada 2018, apabila beliau menjadi Perdana Menteri buat kali kedua, beliaulah yang menubuhkan jawatankuasa pemandu kabinet khas untuk semakan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63). Ini bermakna dia juga sedar dan mahu hak itu ditunaikan.

“Ini menunjukkan bagaimana pendirian Dr Mahathir berkembang dari semasa ke semasa, akhirnya mengakui Sabah dan Sarawak sebagai rakan kongsi yang sama rata dengan Semenanjung Malaysia.

“Saya sangat gembira dengan kemajuan itu. Ini bermakna kita perlu kekal teguh untuk membetulkan keadaan dan lambat laun ia akan menjadi kenyataan. Saya berterima kasih kepada Dr Mahathir kerana beliau boleh berubah dan memahami serta menjadi pemimpin yang melaksanakan hak kita.

“Walaupun belum semuanya dilaksanakan, ada kemajuan dan sejarah Hari Sabah perlu difahami oleh setiap rakyat Malaysia, khususnya rakyat Sabah, bahawa Sabah telah mencapai kemerdekaannya.

“Kita mesti menghormati sejarah Hari Sabah kerana sehingga hari ini, kebanyakannya sama ada tidak sedar atau takut untuk menyebut perkataan ‘kemerdekaan’ walaupun mereka menyanyikan lagu Sabah Sabah Tanah Airku setiap hari. 

“Barisan terakhir lagu Sabah ialah ‘Sabah Negeri Merdeka’ … tetapi ramai yang nampaknya tidak menyedari perkara ini. Kita menyanyikannya tanpa menghadam maksud liriknya.

“Oleh itu, saya berharap dengan sambutan Hari Sabah, kita akan memahami maksudnya dan menyedari kepentingannya.”

—  Sherell Jeffrey

Exit mobile version