Site icon Sabah Baru News

Perwakilan PGRS diingatkan tentang ‘Langkah Kinabalu’

RAHIM (kelima kanan) menunjukkan tanda bagus bersama pemimpin dan ahli PGRS (Gagasan Rakyat) Pantai Manis pada majlis itu.

PAPAR: Seramai 1,000 perwakilan Parti Gagasan Rakyat Sabah (PGRS) bahagian Pantai Manis di sini diberi peringatan tegas mengenai episod hitam tahun lalu, ‘Langkah Kinabalu’ untuk tidak sekali-kali mengingkari atau menentang parti.

Ketua bahagiannya, Datuk Seri Abdul Rahim Ismail berkata mereka perlu diingatkan tentang episod hitam yang berlaku pada awal Januari tahun lalu, supaya tidak mengikuti jejak langkah pemimpin politik yang ingin menjatuhkan kerajaan negeri pimpinan Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Beliau berkata perwakilan diseru agar sentiasa bersatu dan setia kepada PGRS (Gagasan Rakyat) serta memberikan sokongan penuh kepada GRS yang telah terbukti menjaga hak, kepentingan, dan keperluan rakyat Sabah serta negeri ini.

“Ya, saya tegas menyeru perwakilan agar tidak sekali-kali mengingkari atau mencabar parti mereka sendiri (Gagasan Rakyat) dan GRS yang mungkin menjejaskan kestabilan politik dan kemajuan pembangunan di negeri ini.

“Itulah sebabnya dalam mesyuarat agung tahunan Gagasan Rakyat bahagian Pantai Manis di sini, saya mengingatkan mereka agar sentiasa bersatu dan mengikuti kepimpinan tertinggi serta tidak menghasut anggota parti sendiri untuk mencapai agenda politik peribadi.

“Saya juga menyeru perwakilan agar tidak mempunyai impian yang berbeza, ketika tidur di atas bantal yang sama. Dengan kata lain, walaupun mereka berada dalam satu parti, mereka tidak seharusnya mempunyai perjuangan atau hala tuju politik yang berbeza,” katanya.

Abdul Rahim, yang pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri Pantai Manis, berkata demikian kepada Daily Express selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan Gagasan Rakyat bahagian Pantai Manis di sebuah dewan serbaguna di sini, baru-baru ini.

Krisis politik Sabah 2023 atau yang banyak dilaporkan di media tempatan sebagai ‘Langkah Kinabalu’, bermula pada 6 Januari 2023, apabila Barisan Nasional (BN) menarik balik sokongannya yang diketuai oleh Pengerusi BN Sabah merangkap ketua Umno Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin dan ingin menyokong gabungan Warisan Plus tetapi akhirnya gagal berbuat demikian (menjatuhkan kerajaan).

Pada 6 Februari 2023, lima wakil rakyat Umno secara terbuka mengisytiharkan sokongan mereka kepada Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Haji Noor walaupun dengan keputusan Bung Moktar itu, dan rombakan kabinet negeri dilakukan pada 11 Januari 2023 sebagai hasilnya.

Media Sabah juga melaporkan susulan daripada itu pada 25 Mei 2023, Dewan Undangan Negeri Sabah akhirnya meluluskan Akta Anti Lompat Parti bagi menghalang wakil rakyat yang dipilih daripada melompat parti untuk menyertai parti politik lain.

Rahim juga memberi amaran kepada perwakilan agar berhati-hati terhadap individu atau bahkan anggota parti sendiri yang mempunyai agenda politik berbeza dan mungkin memecah belah mereka untuk menentang parti. 

Oleh itu, katanya, adalah penting bagi perwakilan dan ahli parti untuk sentiasa menjaga hal ehwal parti, baik luaran mahupun dalaman, supaya pemimpin dan ahli parti tidak mudah terpengaruh oleh propaganda atau individu yang mempunyai kepentingan politik sendiri.

Terdahulu dalam ucapannya, Rahim yang juga Pengerusi Angkatan Hebat berkata mereka juga sedang berhadapan beberapa perancang politik tertentu, terutama daripada pihak pembangkang, yang terus mencuba untuk melemahkan kerajaan negeri di bawah kepimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Haji Noor.

Selain itu, katanya, terdapat kecenderungan dalam kalangan sesetengah pihak untuk menguji kecerdasan rakyat Sabah dengan menyebarkan agenda ‘Keluar Malaysia’.

“Sehubungan itu, Gagasan Rakyat Pantai Manis dan saya sepenuhnya menyokong pendirian tegas Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Haji Noor mengenai kepentingan Sabah kekal dalam Persekutuan Malaysia.

“Kami menyokong sepenuhnya pendirian Ketua Menteri kerana kami percaya bahawa sebarang keinginan untuk keluar dari Malaysia hanya akan merugikan rakyat dan negeri Sabah.

“Kami boleh membantu memperkasakan Gagasan Rakyat dan GRS dengan bersikap tegas dan tidak mudah menyerah kepada apa jua cabaran yang dihadapi, terutama gangguan dari pihak pembangkang,” kata Rahim.

Katanya, parti akan menjadi kuat apabila perwakilan memahami dan menyokong prinsip serta matlamat perjuangan parti, menghormati dan mematuhi kepimpinan parti serta mengamalkan sikap saling membantu dan bersikap baik antara satu sama lain.

Rahim turut mengingatkan perwakilan bahawa setiap dasar pembangunan yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri bertujuan untuk memperbaiki taraf hidup dan sosioekonomi rakyat.

“Kami bersyukur Gagasan Rakyat, sebagai komponen utama dalam gabungan, dipimpin oleh seorang pemimpin yang berpengalaman luas, iaitu Ketua Menteri.

“Di bawah kepimpinannya, kami mempunyai hala tuju yang penting untuk Sabah berkembang, termasuk pelan tindakan yang melengkapkan setiap bentuk pelaksanaan, terutamanya pewujudan hala tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

“Jangan lupa bahawa salah satu sasaran utama SMJ adalah untuk meningkatkan ekonomi rakyat dan negeri, termasuk mempertingkatkan aktiviti pertanian dan ekonomi penduduk luar bandar,” katanya.

Rahim berkata mereka bersyukur dan menyambut baik keputusan kerajaan negeri untuk menghidupkan semula Lembaga Padi Sabah dengan peranannya yang penting untuk meningkatkan tahap sara diri beras di Sabah kepada 60 peratus menjelang 2030.

Tambahnya, langkah ini sangat wajar, terutamanya untuk memastikan Sabah tidak terlalu bergantung kepada import beras.

“Kami juga mengambil maklum pencapaian perdagangan Sabah yang melebihi RM100 bilion pada 2022, yang merupakan rekod pertumbuhan tertinggi dan ini memberikan gambaran bahawa ekonomi Sabah di bawah pentadbiran kerajaan GRS sangat memberangsangkan.

“Di samping itu, kerajaan negeri melalui SMJ telah melaksanakan beberapa dasar pembangunan berimpak tinggi yang mampu menjadi ‘game-changer’ untuk mencapai pembangunan lestari di negeri Sabah.

“Kesimpulannya, SMJ adalah inisiatif dan komitmen sebenar kerajaan negeri di bawah kepimpinan Datuk Seri Hajiji Haji Noor untuk meneruskan dan melaksanakan agenda pembangunan sosioekonomi rakyat dan negeri Sabah,” kata Rahim.

—  Hayati Dzulkifli

Exit mobile version