Site icon Sabah Baru News

PH Sabah terbuka kepada idea untuk bertanding di bawah logo GRS – Christina

Christina, yang juga Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri, berkata pakatan GRS-PH sekarang dalam Kerajaan Negeri bekerjasama dengan baik dan ia amat penting bagi Sabah untuk kerjasama itu diteruskan.

Kota Kinabalu: Pakatan Harapan (PH) Sabah terbuka kepada idea untuk bertanding di bawah logo Gabungan Rakyat Sabah (GRS) jika ia bekerjasama dalam pilihan raya negeri akan datang, kata Ketua PH Sabah Datuk Christina Liew.

Beliau berkata parti itu terbuka kepada sebarang idea dan bekerjasama dengan sesiapa sahaja, tetapi ia tidak akan membuat keputusan muktamad sehingga gabungan itu bertemu untuk membincangkan cadangan itu.

“Kami akan mempertimbangkan mana-mana dan semua pilihan, tetapi ini adalah atas dasar parti ke parti dan tertakluk kepada perbincangan.Kita perlu mempertimbangkan segala-galanya dan tampil dengan penyelesaian terbaik. Kami perlu bekerjasama untuk mendapatkan peluang kemenangan,” katanya.

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa Parti Keadilan Rakyat (PKR) terus menggunakan logonya sendiri pada pilihan raya lalu ketika ia masih bekerjasama dengan Parti Warisan.

“Tetapi bagi saya, masih terlalu awal untuk PH mempertimbangkan perkara ini. Kami bekerjasama dengan semua orang untuk menyediakan perkhidmatan kepada rakyat.

“Di kawasan saya di Api Api, kami mempunyai pelbagai pihak yang menyokong usaha kami dan kami berkhidmat untuk semua orang. Itu keutamaan kami sekarang,” katanya.

Christina, yang juga Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri, berkata pakatan GRS-PH sekarang dalam Kerajaan Negeri bekerjasama dengan baik dan ia amat penting bagi Sabah untuk kerjasama itu diteruskan.

“Saya ingin menyokong Ketua Menteri kerana kita mahu kestabilan supaya kita boleh memberi tumpuan kepada pertumbuhan ekonomi untuk kerajaan Negeri dan Persekutuan.

“Kami mahu semua sektor, termasuk perindustrian dan pelancongan, terus berkembang dan kami memerlukan tadbir urus dan kestabilan yang baik untuk ini,” tambahnya.

Mengenai cadangan parti nasional untuk tidak bertanding dalam pilihan raya negeri, beliau berkata gabungan parti negeri dan nasional adalah gabungan kemenangan yang akan meningkatkan keupayaan semua parti yang mengambil bahagian.

“Saya tidak nampak kenapa. Bekerjasama akan membantu Negeri mencapai lebih tinggi. Sekarang GRS ada menteri di peringkat persekutuan, jadi kita boleh kemukakan lebih banyak pandangan.

“Tujuan pilihan raya adalah untuk memilih wakil anda dan siapa yang boleh memberi perkhidmatan lebih baik kepada anda. Kenapa anda perlu menolak calon hanya kerana mereka dari PKR? Anda undi calon yang boleh memberikan perkhidmatan terbaik kepada anda,” katanya.

Pilihan raya negeri akan datang dijangka menjelang September 2025.

Parti yang memerintah sekarang ialah GRS dan PH selepas Umno menarik sokongan mereka daripada GRS pada Januari 2023.

Bagaimanapun, garis perjuangannya agak tidak jelas kerana Kerajaan Perpaduan persekutuan, yang diterajui oleh PH dan Umno, sebelum ini menyatakan mereka mahu rakan sejawatan mereka di Sabah mengikutinya.

Harian Ekspres

Exit mobile version