Site icon Sabah Baru News

Ekonomi Sabah berkembang sejak Covid- Masidi

“Kita bekerjasama dengan pelbagai institusi kewangan untuk menyediakan sokongan kewangan besar kepada PMKS kita,” kata Masidi.

Kota Kinabalu: Ekonomi Sabah pulih dan berkembang sejak pandemik Covid-19 dengan Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP) menyaksikan pertumbuhan signifikan dengan pelaburan besar. 

Ini termasuk projek RM4.2 bilion oleh SK Nexilis dari Korea Selatan dan kemudahan pembuatan RM3 bilion oleh SBH Kibing Solar, yang kedua-duanya dijangka mewujudkan ribuan pekerjaan dan meningkatkan ekonomi tempatan serta peranan usahawan mikro, kecil, dan sederhana (PKMS) di Sabah.

Inisiatif Sabah Maju Jaya (SMJ), yang bertujuan untuk memacu pertumbuhan dan pembangunan ekonomi di seluruh Sabah, mengintegrasikan PMKS ke dalam pelan pembangunan ekonominya dengan menekankan peranan mereka dalam mempelbagaikan ekonomi, mencipta pekerjaan, dan menggalakkan inovasi.

Menteri Kewangan Sabah, Datuk Seri Panglima Masidi Manjun, menyatakan hal ini pada Majlis Makan Malam Apresiasi Credit Guarantee Corporation Bhd (CGC) pada Isnin.

“Saya gembira untuk berkongsi bahawa ekonomi Sabah telah pulih dan berkembang sejak pandemik.

“Negeri menumpukan pada pendekatan dari bawah ke atas untuk memacu pembangunan sosio-ekonomi, dengan menekankan mobilisasi ekonomi akar umbi.

“Sektor-sektor utama seperti pertanian, pelancongan, dan pembuatan sedang berkembang, menyumbang dengan ketara kepada hasil ekonomi negeri.

“Walaupun terdapat perkembangan positif ini, masih banyak yang boleh kita lakukan secara kolektif untuk meningkatkan pertumbuhan dan mencipta lebih banyak pekerjaan di Sabah, terutamanya untuk PMKS.”

Beliau berkata, pelan pembangunan Sabah Maju Jaya (SMJ) tertumpu kepada beberapa bidang utama termasuk:

Inisiatif ini menyokong PMKS dengan kemudahan kewangan, menggalakkan penggunaan teknologi baharu, dan meningkatkan infrastruktur untuk memperbaiki akses pasaran.

 Selain itu, ia mempromosikan amalan lestari, memastikan PMKS menyumbang kepada dan mendapat manfaat daripada pertumbuhan ekonomi Sabah sambil menyelaraskan dengan matlamat pemuliharaan alam sekitar, kata Masidi.

“Kita tahu PMKS memacu inovasi, mencipta pekerjaan, dan menyokong pembangunan komuniti. Di Sabah, perusahaan ini bukan sekadar perniagaan; mereka adalah nadi kepada komuniti kita, mewakili semangat keusahawanan dan ketahanan rakyat kita.”

PMKS di Malaysia menyumbang kira-kira 7.3 juta pekerjaan.

Ini mewakili sebahagian besar tenaga kerja, yang menonjolkan peranan kritikal PMKS dalam menyediakan pekerjaan dan menyokong ekonomi tempatan.

PMKS menyumbang kira-kira 39.1 peratus kepada KDNK Malaysia. Ini termasuk sumbangan ketara dari pelbagai negeri, termasuk Sabah.

“Sepanjang beberapa tahun kebelakangan ini, Kerajaan Sabah telah melaksanakan beberapa inisiatif untuk memastikan pertumbuhan dan kelestarian PMKS.

“Kita mengakui cabaran yang dihadapi oleh perusahaan ini, terutamanya dalam mengakses pembiayaan, menavigasi rangka kerja pengawalseliaan, dan memperluaskan jangkauan pasaran.

“Kita bekerjasama dengan pelbagai institusi kewangan untuk menyediakan sokongan kewangan besar kepada PMKS kita,” kata Masidi. 

David Thien

Exit mobile version