Site icon Sabah Baru News

Dua projek pacu aspirasi Kudat jadi hab pemindahan kapal

Adun Tanjong Kapor Ben Chong Chen Bin berkata tapak cadangan, Kg Limau-Limauan yang terletak kira-kira 50km dari bandar di sini, meliputi kawasan antara 2,000 dan 3,000 ekar, bertujuan untuk berfungsi sebagai pelabuhan antarabangsa dan taman perindustrian, yang akan meningkatkan peranan Kudat di rantau ini.

KUDAT: Daerah ini akan muncul sebagai hab pemindahan kapal yang strategik bagi rantau ini sekiranya projek Pelabuhan Antarabangsa dan Taman Perindustrian Kudat menjadi kenyataan.

Adun Tanjong Kapor Ben Chong Chen Bin berkata pembangunan sebegitu akan memberi manfaat bukan sahaja kepada Kudat dan rakyat dengan mewujudkan peluang pekerjaan yang banyak, tetapi juga meningkatkan industri dan ekonomi di Sabah.

Beliau berkata hampir 3,000 ekar di Kg Limau-Limauan, yang terletak di kawasan pantai di sini, dikenal pasti sebagai tapak cadangan dua projek itu.

“Sekumpulan pelabur dari China melawat Kg Limau-Limauan bulan lepas. Saya sendiri mengiringi mereka, bersama Pengerusi Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sabah (Sedco) Datuk Rubin Balang, meninjau tapak cadangan itu.

“Setakat ini, maklum balas pelabur sangat positif,” kata Ben pada mesyuarat Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat Tanjong Kapor) di sini.

Ben berkata tapak cadangan, Kg Limau-Limauan yang terletak kira-kira 50km dari bandar di sini, meliputi kawasan antara 2,000 dan 3,000 ekar, bertujuan untuk berfungsi sebagai pelabuhan antarabangsa dan taman perindustrian, yang akan meningkatkan peranan Kudat di rantau ini.

Mengenai nilai pelaburan, beliau berkata ia masih tidak pasti kerana projek itu masih di peringkat awal.Ben berkata beliau difahamkan bahawa kerja-kerja pentadbiran sedang dijalankan untuk projek itu di sini. 

“Kudat agak dekat dengan negara jiran seperti Thailand, Filipina dan Indonesia, antara lain. “Jadi, projek itu dibangunkan di sini akan merangsang lagi ekonomi Sabah dan industri lain apabila projek jambatan darat di Thailand siap,” katanya.

Perdana Menteri Thailand Srettha Thavisin telah mengumumkan rancangan untuk memulihkan projek jambatan darat yang bertujuan menyediakan laluan perkapalan antarabangsa jalan pintas antara Lautan Pasifik dan Lautan Hindi, memintas Selat Melaka berhampiran Singapura.

Jambatan darat itu, yang direka untuk merentangi Kra Isthmus di selatan Thailand, akan menghubungkan Teluk Thailand dengan Laut Andaman melalui laluan kereta api dan lebuh raya.

Oleh itu, kerajaan Thailand bersedia untuk mempromosikan projek itu secara global sebelum membuka bidaan pada 2025, dengan pembinaan dijangka bermula tahun itu dan dijangka siap pada 2030.

Selepas jambatan darat itu siap, Ben berkata daerah di sini, yang lebih dekat dengan wilayah itu, akan menawarkan kelebihan yang lebih baik kepada syarikat perkapalan kerana mereka tidak perlu lagi singgah di pelabuhan seperti Klang, Johor, atau Singapura, yang menambah empat hari lagi untuk perjalanan mereka.Dengan singgah di Kudat sebagai perhentian strategik, beliau berkata mereka boleh menjimatkan masa, perbelanjaan dan kos.

“Syarikat perkapalan dari China, Jepun, Taiwan dan negara lain boleh memanfaatkan Kudat sebagai pelabuhan alternatif apabila pelabuhan utama lain sesak.

“Oleh itu, jambatan darat di Thailand akan mengukuhkan lagi kedudukan Kudat sebagai hab pemindahan kapal utama. “Sekiranya projek itu menjadi kenyataan, ia dijangka akan mewujudkan kesan riak faedah di seluruh Sabah,” kata Ben, menambah ia termasuk mewujudkan lebih banyak kilang, pelbagai peluang pekerjaan untuk penduduk tempatan di sini.

— Hayati Dzulkifli

Exit mobile version