Site icon Sabah Baru News

Pemaju Mukim, JKKK digesa kerjasama dengan UPPM

DR Joachim (dua dari kiri) menyerahkan bakul makanan kepada penduduk kampung.

RANAU: Semua Pemaju Mukim dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) harus memberi kerjasama kepada Unit Pemimpin Kemajuan Masyarakat (UPPM) dalam melaksanakan semua program serta mengenal pasti keperluan penduduk kampung.

Timbalan Ketua Menteri II Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam menegaskan, mereka yang diamanahkan untuk bekerja di kawasan masing-masing berperanan membantu menyelesaikan masalah tanpa mengira fahaman politik.

“Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah-Pakatan Harapan (GRS-PH) Plus akan terus membantu rakyat tanpa mengira fahaman politik seseorang.

“Apa yang boleh kami bantu, kami akan bantu demi rakyat,” kata Dr Joachim yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan.

Beliau berkata demikian ketika menghadiri Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Pusat Daerah Mengundi (PDM) Kaingaran di balai raya Kg Meridi, di sini, Selasa.

Dalam ucapannya, Adun Kundasang itu berkata, beliau akan cuba melawat semua PDM di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kundasang walaupun sibuk dengan tugas rasmi yang perlu dilaksanakan.

Sementara itu, berhubung pembangunan di sini, beliau berkata kawasan Meridi sudah mempunyai klinik kesihatan, sekolah rendah dan menengah, dan bekalan elektrik sementara 95 peratus mendapat bekalan air bersih.

“Namun, ada kalanya paip graviti ini akan mengalami kerosakan. Oleh itu, saya minta pemimpin UPPM dan Pemaju Mukim sentiasa proaktif melihat keperluan penduduk dan membantu,” katanya.

Dr Joachim turut mengambil kesempatan menyampaikan bakul makanan kepada penduduk kampung pada program itu.Turut hadir Setiausaha Politiknya Yubidi Gompoyo, Ketua Daerah Dominic Ganie dan PPM Kundasang Dounis Sani.

— Clarence Dol

Exit mobile version