Site icon Sabah Baru News

Mengaitkan Hajiji dengan skandal air ibarat mengaitkan Shafie dengan 1MDB

Timbalan Ketua Gagasan Rakyat Kiulu George Teo (kiri) berkata: “Shafie (kanan) sentiasa memberi gambaran sempurna tentang pentadbirannya. Saya tidak boleh menyalahkan beliau kerana pilihan raya Negeri tidak jauh lagi dan ini adalah peluang terakhir beliau.

KOTA KINABALU: Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) berkata, adalah ironik bagi Presiden Parti Warisan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal cuba mengaitkan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor dengan skandal Jabatan Air Sabah hanya kerana beliau (Hajiji) kebetulan menjadi Menteri dalam Kabinet bekas ketua menteri Tan Sri Musa Aman.

Timbalan Ketua Gagasan Rakyat Kiulu George Teo berkata jika itu berlaku, maka Shafie sebagai Menteri Persekutuan juga boleh dikatakan terlibat dalam skandal 1MDB semasa pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Tiada siapa yang mengaitkan Shafie dengan skandal itu dan sama seperti Shafie tidak ada kaitan dengan 1MDB, Hajiji tidak terlibat dalam skandal Jabatan Air Sabah yang dipersalahkan atas isu bekalan air di Sabah,” katanya.

Beliau berkata, ia juga jelas bahawa Shafie hanya menipu diri sendiri kerana tidak menerima sebahagian kesalahan atas masalah air yang terpaksa ditangani oleh pentadbiran Gabungan Rakyat Sabah-Plus Hajiji, berikutan penamatan enam kontrak semasa pemerintahan Warisan selama dua tahun.

“Apabila Hajiji mengambil alih jawatan Ketua Menteri pada Sept 2020 selepas menjatuhkan Kerajaan Negeri pimpinan Warisan, beliau terpaksa menyelesaikan masalah legasi, termasuk masalah air negeri.

“Beliau hanya menipu diri sendiri bila mengatakan semuanya baik-baik saja semasa pemerintahan Warisan dan masalah air tiba-tiba muncul hanya selepas Hajiji mengambil alih,” katanya.

Malah, Teo berkata, Hajiji tidak menjadikan Warisan sebagai kambing hitam apabila menyalahkan Warisan kerana menamatkan kontraktor yang menguruskan loji rawatan air pada 2018. 

“Memang mudah untuk menamatkan kontraktor ini dengan hanya memberi pampasan kepada mereka, tetapi Warisan tidak berpandangan jauh untuk menyedari bahawa akibatnya akan menjejaskan pengguna air di negeri ini, dan air paip masin di Sandakan adalah contoh yang baik,” katanya.

Shafie sebelum ini berkata pentadbirannya membatalkan kontrak enam syarikat yang menguruskan 58 loji rawatan air kerana terlalu berat sebelah.

“Kontrak ini adalah sebahagian besar daripada skandal Jabatan Air Sabah yang terkenal, yang berlaku di bawah kerajaan Barisan Nasional Sabah yang dipimpin oleh Tan Sri Musa Aman,” kata Shafie.

Mengenai ini, Teo berkata: “Shafie sentiasa memberi gambaran sempurna tentang pentadbirannya. Saya tidak boleh menyalahkan beliau kerana pilihan raya Negeri tidak jauh lagi dan ini adalah peluang terakhir beliau. 

“Pembangkang terdesak. Tetapi rakyat pintar,” katanya, menambah Warisan sebagai parti kerajaan pada masa itu tentu mudah memenangi pilihan raya negeri 2020 jika mereka begitu baik.

“Hajiji terpaksa bercakap benar mengenai masalah air kerana pembangkang telah menyerang Kerajaan Negeri berhubung isu air di media sosial untuk memburukkan imej Hajiji dan pentadbirannya.

“Mereka mempersendakan slogan Sabah Maju Jaya hampir setiap hari. Hajiji kebanyakan masanya berdiam diri untuk menumpukan perhatian kepada penyelesaian isu membabitkan rakyat.”

“Warisan tidak bersikap baik sejak diundi keluar. Kita tidak pernah mendengar kritikan membina daripada pembangkang, tetapi hanya pembohongan dan fitnah,” katanya sambil menasihati rakyat agar berhati-hati dengan agenda mereka.

— Alex Ong

Exit mobile version