Site icon Sabah Baru News

Sabah dahului dalam Ekonomi Biru

Dr Vijayalakshmi dan George.

Kota Kinabalu: Sabah merupakan wilayah pertama di negara ini yang memperkenalkan Ekonomi Biru yang melibatkan penggunaan mampan sumber lautan untuk pertumbuhan ekonomi, meningkatkan taraf hidup dan mewujudkan lebih banyak pekerjaan bergaji tinggi, di samping memelihara kesihatan ekosistem lautan.

Ini didedahkan oleh Datin Dr Vijayalakshmi Samuel, penceramah utama Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) pada seminar “Opportunities & Solutions Powering the Future” yang dianjurkan oleh Perbadanan Pinjaman Sabah (SCC) di ibu pejabatnya, di sini, Khamis.

Dr Vijayalakshmi berkata, “Konsep Pembangunan Mampan telah ditakrifkan oleh Laporan Suruhanjaya Brundtland 1987 sebagai ‘pembangunan yang memenuhi keperluan masa kini tanpa menjejaskan keupayaan generasi akan datang untuk memenuhi keperluan mereka sendiri’,” kata Dr Vijayalakshmi.

“Ia merangkumi tiga tonggak utama – pertumbuhan ekonomi, keterangkuman sosial dan perlindungan alam sekitar. Kerajaan Negeri telah memperkenalkan dasar pencetus perubahan penting berhubung penyahkarbonan, tenaga boleh diperbaharui dan kemampanan.”

Majlis itu dilancarkan oleh Pembantu Menteri Datuk Mohamad Hamsan Awang Supain, mewakili Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Dr Joachim Gunsalam.

“Di Sabah, kami komited untuk menyepadukan prinsip ESG ke dalam tadbir urus tempatan kami, memastikan pembangunan kami inklusif dan mampan, memberi manfaat kepada semua masyarakat Sabah,” tegas Menteri dalam ucapannya.

Ketua Pegawai Eksekutif SCC George Taitim Tulas berkata: “Kita datang daripada latar belakang yang berbeza, pelbagai organisasi, menjalankan fungsi yang berlainan. 

“Saya percaya kita mempunyai satu persamaan, keinginan untuk belajar daripada satu sama lain dan untuk mengikuti perkembangan terkini tentang cara kita boleh mencapai matlamat kita ke arah Pembangunan Mampan: Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus.”

Dr Vijayalakshmi berkata Sabah juga merupakan wilayah pertama di Malaysia yang merumuskan enakmen Penukaran Tenaga Haba Lautan (OTEC) 2024 untuk menjana tenaga lestari hijau. 

OTEC ialah teknologi tenaga boleh diperbaharui menarik yang memanfaatkan perbezaan suhu antara perairan permukaan laut yang hangat dan perairan laut dalam yang lebih sejuk untuk menjana tenaga elektrik.

Sabah meletakkan dirinya untuk menjadi pengeluar utama teknologi hijau Malaysia melalui pembangunan OTEC sebagai inisiatif termaju yang memanfaatkan sumber Ekonomi Biru Negeri yang luas.

Sabah mempunyai potensi tertinggi untuk OTEC di Malaysia, dengan anggaran kapasiti 20,000 megawatt.

Tenaga ini boleh digunakan bukan sahaja untuk elektrik tetapi juga untuk penyahgaraman air dan menghasilkan hidrogen hijau melalui elektrolisis.

Pembangunan OTEC akan bermula di sekitar Tawau dan Semporna, kira-kira 30km dari pesisir pantai Sabah.Dr Vijayalakshmi turut memuji Dasar Biojisim Kelapa Sawit serta Pelan Induk dan Halatuju Tenaga Sabah.

Beliau mengingati bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Malaysia telah mencapai 43 peratus penunjuk SDG, yang jauh melebihi purata dunia sebanyak 17 peratus, menurut statistik Pusat SDG Kebangsaan.Sabah telah menyumbang kepada pencapaian ini dalam perlindungan alam sekitar dan pemuliharaan sumber asli, kesaksamaan sosial dan pertumbuhan ekonomi.

“Selaras dengan Pelan Hala Tuju Kelestarian Sabah, keutamaan diberikan kepada mitigasi dan penyesuaian perubahan iklim, serta meminimumkan risiko yang berkaitan dengan bencana untuk memastikan pertumbuhan ekonomi yang selaras dengan alam sekitar,” kata Dr Vijayalakshmi.

“Perubahan iklim adalah pengganda risiko dengan 410,000 orang terbunuh akibat bencana iklim dan cuaca dalam tempoh 10 tahun yang lalu.”

Beliau berkata cuaca panas dan kemarau yang berpanjangan menimbulkan cabaran besar bagi pengeluaran makanan untuk memastikan keselamatan makanan di Sabah.

Kekurangan hujan dan penurunan paras air di sungai, antara 10 hingga 40 peratus, menjejaskan pertanian, penternakan, akuakultur dan pengeluaran getah.

“Pengurusan risiko proaktif oleh Sabah akan mengurangkan risiko sedemikian dan mengurangkan potensi gangguan.”

—  David Thien

Exit mobile version