Site icon Sabah Baru News

Notis pengosongan tanah di Kg Sembulan Tengah: Yang terjejas bukan pemilik asal

Mayor berkata: “Berdasarkan rekod pemeriksaan, kebanyakan lot tanah (di Sembulan Tengah) diduduki oleh penyewa dan bukannya pemilik asal yang telah tamat tempoh pajakan."

KOTA KINABALU: Mayor Datuk Dr Sabin Samitah berkata kedua-dua Dewan Bandaraya Kota Kinabalu dan Jabatan Tanah dan Ukur mengeluarkan notis pengosongan kepada penduduk yang tinggal di atas 105 lot tanah di kampung air Kg Sembulan Tengah selepas mendapati mereka bukan pemilik asal tanah yang telah tamat tempoh pajakan mereka.

Beliau berkata notis yang dikeluarkan adalah tindakan rutin untuk menguatkuasakan undang-undang berkaitan penempatan yang dibina tanpa kelulusan di atas tanah kerajaan dan berkaitan kebersihan.

Ia adalah satu-satunya penempatan setinggan yang terletak sangat dekat dengan pusat bandaraya. Penempatan lain adalah pondok-pondok yang terletak di lereng Bukit Signal tidak jauh dari kediaman rasmi Yang Dipertua Negeri.

KEADAAN beberapa rumah atas air di belakang Sutera Avenue.

“Berdasarkan rekod pemeriksaan, kebanyakan lot tanah (di Sembulan Tengah) diduduki oleh penyewa dan bukannya pemilik asal yang telah tamat tempoh pajakan.

“Ada juga rumah yang dibina tanpa kebenaran pemilik asal,” katanya.Justeru, perobohan yang dirancang yang dijadualkan dalam dua minggu bermula 19 September telah ditangguhkan sementara menunggu pertemuan dengan pemilik asal lot tanah itu pada 8 Oktober,” kata Dr Sabin.

Kedua-dua notis itu dibangkitkan pada dialog bersama penduduk Kg Sembulan Tengah yang terjejas di sebuah dewan serbaguna di Sembulan pada Sabtu lalu (21 Sept).

Dr Sabin berkata DBKK akan terus menguatkuasakan undang-undang bersama agensi penguatkuasaan lain bagi memastikan kebersihan dan keselamatan.

TAMAT

Exit mobile version