Site icon Sabah Baru News

Musa buat kemunculan semula?

KOTA KINABALU: Heboh diperkatakan bahawa bekas Ketua Menteri Tan Sri Musa Aman bercadang untuk bertanding di kubu kuatnya di Libaran pada pilihan raya umum 19 November.

Kem Musa membisu tetapi pemerhati politik percaya bahasa badan timbalan pengerusi Barisan Nasional Datuk Yakub Khan, yang tersenyum apabila ditanya, adalah petunjuk positif.

“Tanya sahaja Tan Sri Musa,” jawabnya. Pemimpin BN lain juga enggan mengulas atau berkata mereka tidak mempunyai maklumat mengenai perkara itu.

Desas-desus Musa akan membuat kebangkitan politik telah lama bertiup kencang tetapi semakin kuat berikutan cadangan Pengerusi BN dan Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk melantik timbalan Perdana Menteri dari Sabah jika gabungan itu menang. 

Kerusi Parlimen Libaran menempatkan DUN Sungai Sibuga, di mana Musa merupakan Adun selama enam penggal.Bagaimanapun, Bendahari Umno Sabah Datuk Suhaimi Nasir turut mengintai kerusi itu.  

Suhaimi adalah Adun dilantik serta ketua bahagian Libaran.

Musa tidak bertanding pada pilihan raya negeri 2020 tetapi membantu dalam kempen.

Beliau memilih untuk tidak berprofil tinggi selepas terpaksa melepaskan jawatan Ketua Menteri selepas 48 jam apabila rakan gabungan Barisan Nasional Upko mengalihkan sokongan untuk sejajar dengan Warisan-Plus untuk membantunya membentuk Kerajaan Negeri baharu.

EDITOR

Exit mobile version