Site icon Sabah Baru News

Dulu bersaing, kini bersatu demi kemenangan GRS

KOTA MARUDU: Pernah menjadi musuh politik, Datuk Maijol Mahap hari ini duduk bersarapan pagi bersama penyandang bagi Parlimen Kota Marudu, Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili.

Maijol yang merupakan Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Kota Marudu pernah tiga kali bersaing di Parlimen Kota Marudu menentang Ongkili, dan sentiasa menjadi pencabar terdekatnya.

Pada pilihan raya umum lalu, Dr. Maximus yang merupakan Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), memperoleh majoriti 1,774 undi selepas memperoleh 13,033 undi, manakala Maijol di tempat kedua selepas mendapat 11, 259 undi atas tiket Parti Harapan Rakyat Sabah (PHRS).

Selain Maijol, Datuk Anita Baranting dari Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dan bekas ketua Wanita PBS turut hadir, malah ketiga-tiga mereka turut membincangkan strategi untuk membantu calon menang ketika mesyuarat sarapan pagi di Kampung Damai, di sini.

STAR adalah ahli Gabungan Rakyat Sabah (GRS), manakala PHRS adalah mesra gabungan itu.

Anita sebelum ini berkata pemergiannya dari PBS tidak ada kaitan dengan perasaan sakit hati terhadap Dr. Maximus atau PBS.

“Ia adalah tekanan dalam pembangkang (ketika itu), kerana orang ramai menuntut pembangunan. Tetapi itu pada masa lalu. Apa yang penting sekarang ialah memastikan kemenangan untuk calon kita (Ongkili) supaya dia boleh terus membawa pembangunan untuk Kota Marudu,” katanya.

Dr. Maximus yang bertanding menggunakan bendera GRS, menghadapi persaingan enam penjuru, dengan empat lawannya daripada parti politik dan seorang bebas.

Mereka ialah Datuk Wetrom Bahanda dari Parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (KDM), Sharizal Denci (Perikatan Demokratik Bersatu Malaysia), Datuk Jilid Kuminding (Parti Warisan Sabah), Mohd. Azmie Zulkiflee dari Pejuang Tanah Air dan calon bebas tunggal, Norman Tulang.

EDITOR

Exit mobile version