Site icon Sabah Baru News

SAPP tetap bersama perikatan, Pertahankan sokongan GRS untuk kerajaan perpaduan di peringkat persekutuan

Senario politik semasa di mana Kerajaan Negeri Sabah GRS-BN dan Kerajaan Perpaduan Persekutuan pimpinan Pakatan Harapan (PH) saling menghormati dan menyokong antara satu sama lain adalah mengikut aturan Perlembagaan dalam demokrasi berparlimen persekutuan seperti yang dibayangkan oleh bapa pengasas Persekutuan Malaysia.

Pengaturan perlembagaan sebegini amat penting dalam membina sebuah persekutuan yang kukuh. Adalah juga bijak bagi kerajaan pada masa ini, di peringkat persekutuan dan negeri, untuk menjalinkan hubungan yang sihat agar kedua-dua peringkat kerajaan menjadi lebih berkesan dan cekap dalam mentadbir negara.

SAPP, pada mesyuarat Majlis Tertingginya hari ini di Ibu Pejabatnya di Kota Kinabalu, memberikan sokongan GRS terhadap Kerajaan Perpaduan Persekutuan seperti yang diumumkan oleh Ketua Menteri Sabah, YAB Datuk Haji Hajiji Bin Hj. Noor yang juga Pengerusi GRS.

SAPP juga menegaskan semula keahliannya dalam Perikatan Nasional (PN) yang telah berikrar untuk memainkan peranan semak dan imbang di peringkat persekutuan.

SAPP yakin kepimpinan kerajaan persekutuan yang baharu akan menghormati dan menjunjung tinggi perlembagaan negara iaitu sistem persekutuan di mana semua kerajaan Negeri dan kerajaan Persekutuan pada masa itu akan bekerjasama antara satu sama lain untuk kebaikan bersama rakyat tanpa mengira penjajaran politik.

*Penulis ialah Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee. Beliau adalah Presiden Parti SAPP yang menganggotai GRS dan PN

Exit mobile version