Site icon Sabah Baru News

Mohd Shafie faktor ketidakstabilan politik Sabah

KOTA KINABALU: Dakwaan Presiden WARISAN, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal bahawa tindakan pemimpin Gabungan Rakyat Sabah (GRS) meninggalkan BERSATU menjejaskan kestabilan politik Sabah adalah hipokrit memandangkan itulah yang dilakukan partinya sejak mereka kalah pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah tahun 2020.

Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Ceasar Mandela Malakun berkata, sejak hari pertama Kerajaan GRS-BN mengambil alih pentadbiran daripada kerajaan Warisan, parti Shafie telah merancang untuk menjatuhkan Kerajaan Sabah, sama seperti apa yang mereka lakukan terhadap Kerajaan BN Sabah pada 2018.

“Mereka menyebarkan khabar angin bahawa ADUN ini dan ADUN itu akan meninggalkan gabungan GRS-BN untuk membentuk kerajaan negeri dengan Shafie sebagai ketua menteri. Saya rasa ini adalah permainan WARISAN untuk memberi harapan kepada ADUN mereka dan sekaligus menghalang mereka daripada keluar parti,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Ceasar berkata, beliau tidak hairan langsung WARISAN kini mencipta satu lagi helah untuk menggugat kestabilan kerajaan, kali ini, dengan mempersoalkan kesahihan Ketua Menteri dan Kerajaan Sabah.

“Mereka sedia maklum bahawa tuduhan mereka atau seperti yang diistilahkan oleh Shafie, ‘kebimbangan’, tidak benar. Tetapi mereka sanggup melakukan apa sahaja termasuk menjejaskan kestabilan kerajaan semata-mata untuk naik ke atas,” katanya.

Ceasar berkata, Mohd. Shafie dan partinya tidak henti-henti menyerang pemimpin GRS dan BN, baik dari segi politik mahupun peribadi, untuk menjadikan rakyat menentang Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Haji Noor.

“Mereka pukul dada mereka, mengisytiharkan bahawa mereka adalah satu-satunya parti tempatan Sabah yang tulen dan bahawa mereka akan memperjuangkan hak Sabah. Kemudian mereka pergi dan membuka cawangan di Malaya, tetapi tidak pernah sekali pun menyebut hak Sabah semasa berkempen di sana.

“Naratif WARISAN sentiasa mengenai maklumat yang salah dan memanipulasi fakta untuk menguntungkan parti mereka dan pemimpin mereka. Mereka tidak mempedulikan implikasi pembohongan mereka; mereka hanya memanggilnya politik,” katanya.

Sebab itu, Ceasar berkata, rakyat Sabah harus mengambil dengan dua cubitan garam perkataan yang keluar dari mulut pemimpin WARISAN.

“Kata-kata mereka kedengaran bagus, tetapi ia penuh dengan pembohongan dan separuh kebenaran, seperti epal beracun,” katanya.

Ceasar berkata, Kerajaan GRS-BN adalah stabil seperti sedia ada dan tidak timbul persoalan mengenai kesahihan Hajiji sebagai Ketua Menteri.

“GRS ialah parti yang mempunyai 30 ADUN ditambah 6 ADUN mesra GRS. Rakan kongsi kita BN Sabah mempunyai 17 ADUN manakala 7 ADUN PH Sabah telah memberikan sokongan mereka kepada Hajiji.

“Jika WARISAN ikhlas terhadap Sabah dan Sabahan, mereka harus memainkan peranan mereka sebagai pembangkang yang bertanggungjawab sebaik mungkin,” katanya.

EDITOR

Exit mobile version