Home » Wilayah maritim Sabah harus diperluas melebihi 200 batu nautika – Yong
Berita Tempatan Politik

Wilayah maritim Sabah harus diperluas melebihi 200 batu nautika – Yong

Yong berkata bahawa SAPP sedang mengusahakan keselamatan tenaga sebagai tambahan kepada keselamatan wilayah.Yong berkata demikian semasa berucap sempena sambutan Ulang Tahun ke-29 SAPP yang diadakan di Dewan Hakka, di sini, pada Ahad. FOTO: Azman Madris

KOTA KINABALU: Parti Maju Sabah (SAPP) menyokong kuat keputusan Ketua Menteri untuk menentang Akta Laut Wilayah 2012 (Akta 750), yang menyekat keupayaan Sabah untuk menguatkuasakan undang-undang Sabah melebihi had tiga batu nautika dan mengehadkan wilayah maritim kepada tiga batu nautika.

“SAPP berpandangan bahawa wilayah maritim kita harus diperluaskan melebihi 200 batu nautika selaras dengan Perintah Borneo Utara dalam Majlis 1954,” kata Presidennya Datuk Seri Yong Teck Lee. 

SAPP menentang Akta 750 sejak 2018, menurut Yong, yang turut memuji Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor atas pendirian tegasnya dalam mempertahankan hak Sabah. 

Yong berkata demikian semasa berucap sempena sambutan Ulang Tahun ke-29 SAPP yang diadakan di Dewan Hakka, di sini, pada Ahad. Yong berkata bahawa SAPP sedang mengusahakan keselamatan tenaga sebagai tambahan kepada keselamatan wilayah.

Konflik dan peperangan memberikan isu dalam bidang keselamatan tenaga. Suruhanjaya Tenaga Sabah telah ditubuhkan, dan SAPP memuji kerajaan Sabah kerana berbuat demikian.

Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor turut hadir di majlis tersebut sebagai tetamu kehormat.

 “Ia adalah satu langkah untuk menghasilkan dan memantau serta mengawal sektor tenaga kita sendiri. Dua undang-undang yang digubal oleh Dewan Undangan Negeri Sabah baru-baru ini menunjukkan dedikasi Kerajaan Sabah, yang dipimpin oleh Hajiji, untuk memastikan Sabah bertanggungjawab menguruskan sumber asli kita,” katanya.

“Disebabkan pertambahan penduduk dan pembandaran, Sabah tidak terkecuali daripada masalah bekalan makanan, terutamanya semasa inflasi, dan terlalu bergantung kepada import yang berjumlah 40 peratus daripada bekalan makanan Sabah”.

“Sabah terdedah kepada turun naik harga dan gangguan bekalan yang akan meningkatkan kos dan membebankan rakyat. 

“SAPP merasakan bahawa untuk menjamin bekalan makanan yang mencukupi, bukan sahaja untuk mengekalkan sektor pertanian dan meningkatkan pengeluaran domestik tetapi juga memerlukan langkah-langkah jangka panjang lain seperti mendapatkan kembali hak Sabah untuk mengimport dan mengeksport beras supaya rakyat mendapat manfaat daripada kestabilan harga, ” katanya.

— Sherell Jeffrey