Home » Ambil tindakan berkesan tangani gangguan bekalan elektrik, air di Sabah – Ronald
Berita Tempatan Politik

Ambil tindakan berkesan tangani gangguan bekalan elektrik, air di Sabah – Ronald

Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Negeri Sabah Datuk Seri Dr. Ronald Kiandee

KOTA KINABALU: Masalah bekalan elektrik dan air yang semakin kritikal hingga menjejaskan kehidupan penduduk di negeri ini perlu ditangani dengan tindakan berkesan oleh kerajaan negeri.


Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Negeri Sabah Datuk Seri Dr. Ronald Kiandee berkata, jika sebelum ini masalah sedemikian hanya berlaku di kawasan luar bandar tetapi gangguan berkenaan kini berlaku di kawasan bandar termasuk Kota Kinabalu.


Malah katanya,  lebih serius lagi beberapa hari lalu Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (LTAKK) juga tidak terkecuali dari mengalami gangguan bekalan air. 


“Kegagalan kerajaan negeri menangani gangguan bekalan utiliti penting ini memalukan dan merosakkan imej Sabah sebagai negeri pelaburan dan pelancongan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.


Ahli Parlimen Beluran ini turut menyifatkan isu berkenaan sebagai perkara yang mengecewakan dan bertentangan dengan hasrat kerajaan negeri seperti yang digariskan dalam teras Sabah Maju Jaya (SMJ).


Menurutnya, kerajaan negeri sepatutnya mempunyai perancangan yang baik untuk mengatasi masalah yang menyebabkan kehidupan tidak selesa penduduk negeri ini.


“Rakyat Sabah tentu ingin melihat kerajaan Madani (Persekutuan) dan kerajaan SMJ lebih prihatin dan mengambil tindakan berkesan untuk menangani masalah gangguan bekalan elektrik dan air yang sedang melanda Sabah ketika ini. 


“Gangguan bekalan elektrik dan air yang kritikal pada masa ini adalah disebabkan oleh kegagalan kerajaan negeri mengurus dan mengambil tindakan yang dikenal pasti sejak sekian lama,” jelasnya.


Dalam pada itu, Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) sebelum ini menjelaskan masalah gangguan bekalan elektrik disebabkan langkah catuan yang terpaksa dibuat bagi mengelak risiko ‘total black out’ di seluruh Sabah.

— Siti Aisyah Narudin