Home » Jangan mudah terpengaruh dengan pembangkang – Joniston
Berita Tempatan Politik

Jangan mudah terpengaruh dengan pembangkang – Joniston

Joniston menyampaikan taklimat di majlis perjumpaan dengan pengerusi cawangan-cawangan PBS PDM Kiulu.

KIULU: Rakyat diminta berhati-hati dan tidak mudah terpengaruh dengan cubaan pembangkang untuk menyalahkan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dan pentadbirannya semata-mata berhubung masalah bekalan elektrik dan air yang sedang melanda sebahagian kawasan di Sabah.

Ketua Penerangan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) merangkap ADUN Kiulu, Datuk Joniston Bangkuai menekankan keperluan untuk mengelak daripada membuat pertimbangan cepat dan sebaliknya meneliti keadaan secara objektif, mengambil kira kerumitan yang terlibat dalam menguruskan utiliti penting tersebut.

“Pembangkang yang pantas menuding jari dan cubaan untuk meletakkan kesalahan kepada Ketua Menteri semata-mata adalah bersifat politik. Mereka juga pernah memimpin negeri sebelum ini dan mereka sudah biasa dengan cabarannya.

“Ketua Menteri telah bekerja keras untuk menangani isu-isu ini dan memastikan rakyat Sabah mendapat akses kepada keperluan seperti elektrik dan air.

“Adalah penting untuk mengiktiraf pelaburan dan inisiatif penting berterusan yang dijalankan oleh pentadbiran semasa untuk menambah baik infrastruktur Sabah dan memastikan bekalan utiliti penting yang boleh dipercayai,” katanya.

Joniston yang juga Ketua Penerangan Parti Bersatu Sabah (PBS) , berkata demikian pada majlis perjumpaan bersama pengerusi-pengerusi cawangan PBS dalam pusat daerah mengundi (PDM) Kiulu, pada khamis ini.

Beliau menegaskan bahawa komitmen baru-baru ini yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membantu dalam menyelesaikan isu bekalan air Sabah mencerminkan pendirian positif Kerajaan Persekutuan terhadap kepimpinan Hajiji.

Joniston menegaskan bahawa Sabah telah menyaksikan beberapa siri perkembangan positif dan pembaharuan dasar yang ketara, menyumbang kepada kesejahteraan negeri dan rakyatnya.

Ini termasuk pencapaian Kerajaan Negeri di bawah pentadbiran Hajiji, yang mencatatkan hasil negeri terhebat berjumlah RM7 bilion pada 2022 dan kenaikan peruntukan ADUN tahun ini kepada RM3 juta, yang kedua-duanya menunjukkan lonjakan yang ketara berbanding tempoh pemerintahan kerajaan Warisan.

Kebijaksanaan Hajiji dalam membuat keputusan, komitmen terhadap tadbir urus inklusif, dan tumpuan untuk memacu pertumbuhan ekonomi Sabah telah mendapat pujian dan sokongan yang meluas, tambah Joniston.

Beliau turut menggesa ahli PBS untuk mengekalkan sokongan tidak berbelah bahagi mereka kepada Hajiji, mengukuhkan kedudukan parti sebagai pemain pasukan utama dalam GRS, dan bekerjasama secara kolektif dengan parti lain dalam gabungan untuk menangani cabaran yang dihadapi Sabah.

“PBS telah lama diiktiraf kerana dedikasinya terhadap kebajikan rakyat, dan dengan mengekalkan pendirian bersatu dalam GRS, parti itu dapat mengukuhkan lagi pengaruhnya dan menyumbang secara berkesan dalam membentuk masa depan negeri.

“Penyertaan aktif kita (PBS) dalam gabungan telah membolehkan parti memanfaatkan kekuatan dan sumber kolektif, membawa kepada tadbir urus dan pelaksanaan dasar yang lebih berkesan,” katanya.