Home » Kerajaan Negeri digesa tubuh Kementerian Perjanjian Malaysia 1963
Berita Tempatan Politik

Kerajaan Negeri digesa tubuh Kementerian Perjanjian Malaysia 1963

Chin berkata dalam menandatangani MA63, memorandum 20 perkara telah dipersetujui untuk Sabah dan 18 perkara untuk Sarawak.

KOTA KINABALU: Parti Liberal Demokratik (LDP) di sini telah menubuhkan Jawatankuasa MA63 untuk bertindak sebagai pemerhati bagi pelaksanaan dan memantau proses penyerahan kuasa daripada Kerajaan Persekutuan kembali kepada Wilayah.

Diterajui Vincent K.M. Chin, dan tiga ahli jawatankuasa, Sim Fui, David Ong dan Xavier Simon, jawatankuasa itu kini bersedia untuk membantu Kerajaan Sabah dan melaksanakan perkara-perkara MA63 dalam pelaksanaannya serta untuk mendidik orang ramai mengenai isu-isu MA63 dan butiran penting. 

Dengan jawatankuasa MA63 kini wujud, timbalan bendahari agung parti itu Chin Kiang Ming berkata Kerajaan Negeri digesa menubuhkan sebuah kementerian Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) yang akan diketuai oleh seorang menteri penuh.Beliau berkata kementerian itu akan meneliti perkara MA63, sehingga semua hak yang termaktub dalam perjanjian itu dipindahkan sepenuhnya ke tangan kerajaan negeri.

Chin berkata dalam menandatangani MA63, memorandum 20 perkara telah dipersetujui untuk Sabah dan 18 perkara untuk Sarawak.20 perkara untuk Sabah merangkumi bidang kuasa imigresen, borneonisasi perkhidmatan awam tempatan, agama, perlembagaan, pendidikan, kewangan dan cukai, bahasa, dan sebagainya tegas beliau sambil menambah bahawa kerajaan Sabah perlu segera melantik Peguam Besar Sabah atau Persatuan Undang-undang Sabah untuk mengambil tugasan dengan mengkaji perjanjian 20 perkara secara terperinci, terutamanya dalam bidang kewangan.

Ia sepatutnya meneliti soal kewangan seperti yang dipersetujui dalam MA63, tambahnya.Tanpa kewangan yang mencukupi, kata Chin, banyak perkara akan kekal terhenti.Kerajaan Sabah tidak akan berhasrat untuk mengambil alih peranan dalam pendidikan, imigresen, agama dan sebagainya, kerana semua ini memerlukan kekuatan kewangan yang kukuh, katanya.

“Kami percaya ini akan mempunyai implikasi yang mendalam dalam masyarakat kita.“Apabila urusan kewangan diselesaikan, kerajaan Sabah juga harus mempertimbangkan untuk mengambil alih kuasa pelaksanaan di Kementerian Pendidikan daripada Kerajaan Persekutuan dengan menyerap semua guru dan pegawai, serta melaksanakan kurikulumnya sendiri pada peringkat seterusnya,” katanya dalam kenyataan Sabtu lepas.

Chin juga menegaskan bahawa ramai rakyat Malaysia masih tidak tahu apa itu MA63, kerana sejarah itu dengan sengaja atau tanpa sengaja dibuang daripada buku teks sekolah.

“MA63 adalah perjanjian antarabangsa, ditandatangani pada 9 Julai 1963 oleh lima pihak (UK Malaya, North Borneo, Sarawak dan Singapura) dan didaftarkan di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada 1 September 1970 dengan nombor pendaftaran 10760,” katanya.

Beliau menambah, sebagai perjanjian antarabangsa, itu bermakna Parlimen Malaysia tidak mempunyai kuasa untuk meminda syarat MA63.

“Di bawah Perjanjian Malaysia 1963, Sabah dan Sarawak adalah rakan kongsi yang setara kepada Persekutuan Tanah Melayu, tetapi kedudukan itu telah terhakis.

“Namun, setakat hari ini, di bawah kepimpinan (Perdana Menteri) Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berfikiran terbuka, usaha memulihkan apa yang telah dipersetujui oleh leluhur kita kini boleh dilakukan,” kata Chin.

Mengulas lanjut mengenai jawatankuasa MA63 LDP, Chin berkata jawatankuasa itu menggesa semua ahli parlimen dan ahli dewan undangan negeri daripada parti politik yang berbeza untuk mengetepikan semua perbezaan mereka, dan bekerja untuk kebaikan Sabah dan Sarawak.

“Khususnya ahli parlimen dari kedua-dua wilayah harus mengambil ini sebagai peluang keemasan, kerana di bawah Kerajaan Perpaduan Anwar, kerajaan buat pertama kali bersetuju untuk menghapuskan segala kerenah dengan menubuhkan pasukan petugas sebaliknya meminta kedua-dua wilayah mendapatkan kembali apa yang sepatutnya menjadi milik mereka berdasarkan MA63.

”Anwar memberi lampu hijau kepada kedua-dua pemimpin wilayah untuk melaksanakan dan mengambil semula apa yang telah dipersetujui oleh nenek moyang kita dalam pembentukan Malaysia pada 1963, katanya.

“Inilah semangat sebenar Kerajaan Perpaduan yang tidak pernah kita lihat sebelum ini.”Chin berkata ramai ibu bapa telah hilang kepercayaan terhadap sistem pendidikan kita, kerana ramai graduan tempatan menganggur selepas meninggalkan sekolah atau universiti.

“Jika tiga wilayah menjalankan sistem pendidikan mereka secara bebas, kita dapat menilai kekuatan dan kelemahan setiap sistem di negara ini, dan melakukan penambahbaikan.

“Sepanjang tahun di sekolah, kita diajar dengan fakta yang menyimpang bahawa Malaysia mencapai kemerdekaan pada 1957 atau Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia pada 1963.Tanpa mengetahui bahawa Malaysia tidak mencapai kemerdekaan mahupun Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia dalam 1963. 

“Malah, Malaysia ditubuhkan pada 1963. Jadi, buku teks sejarah kita perlu ditulis semula supaya generasi akan datang tahu sejarah sebenar negara kita,” katanya.

Sebaik sahaja Jabatan Pendidikan berada dalam lingkungan kerajaan Sabah, katanya, semua sejarah yang diputarbelitkan ini akan diperbetulkan.

“Sudah tiba masanya untuk kita menetapkan asas kita dengan betul.

“Bukan sahaja untuk memainkan peranan dalam pendidikan, kerajaan Sabah harus mengambil balik hal agama, imigresen dan sebagainya. 

“Harap-harap, dalam banyak bidang kita boleh mencapai autonomi seperti yang ditetapkan dalam MA63,” kata Chin.

— Nikko Fabian