Home » Bekalan kuasa: Sabah di tahap kritikal, perlu bertindak segera
Berita Tempatan Politik

Bekalan kuasa: Sabah di tahap kritikal, perlu bertindak segera

Harun berkata salah satu strategi untuk memastikan kebolehpercayaan bekalan tenaga adalah dengan mempelbagaikan campuran tenaga, atau dengan kata lain, tidak bergantung kepada satu sumber tenaga.

KOTA KINABALU: Sabah berada pada tahap kritikal berhubung bekalan kuasa, suatu perkara yang tidak boleh diperdebatkan lagi, sebaliknya bertindak dengan melaksanakan strategi sebelum terlambat, kata Datuk Harun Ismail.

Pengarah Urusan/Ketua Pegawai Eksekutif Sabah Oil & Gas Development Corporation (SOGDC) itu percaya Sabah berada di persimpangan yang kritikal dan isu itu perlu ditangani sekarang.

“Pengeluaran tenaga adalah tulang belakang ekonomi kita, membekalkan kuasa ke rumah kita, perniagaan dan industri kita.

“Elektrik adalah salah satu faktor teras untuk memacu ekonomi di Sabah. WBbagaimanapun, pengeluaran elektrik adalah perkara yang kompleks di seluruh dunia.

“Keadaannya tidak berbeza bagi Sabah, pada satu segi, tenaga diperlukan untuk meneruskan kehidupan seharian seperti bekerja, dan masa santai, untuk memastikan makanan terus segar lebih lama, menikmati minuman sejuk dalam gelombang panas terik dan banyak lagi. Sebaliknya, kita perlu menjaga dunia yang kita diami, justeru terdapat keperluan untuk mengurus kesan tenaga terhadap alam sekitar.

“Ini menyebabkan kami menghadapi trilema tenaga. Ini adalah keperluan untuk mencari keseimbangan antara keterjaminan tenaga, akses saksama kepada tenaga dan kemampanan,” katanya pada Persidangan dan Pameran Minyak dan Gas Sabah (SOGCE) ke-10 2023 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC), Jumaat.

Untuk keterjaminan tenaga, Harun berkata ia adalah mengenai memastikan kebolehpercayaan permintaan tenaga semasa dan masa hadapan.Beliau berkata salah satu strategi untuk memastikan kebolehpercayaan bekalan tenaga adalah dengan mempelbagaikan campuran tenaga, atau dengan kata lain, tidak bergantung kepada satu sumber tenaga.

“Bagi Sabah, kira-kira 90 peratus daripada campuran tenaga kebanyakannya adalah gas asli. Mempunyai sumber tenaga yang mendominasi campuran tenaga bukanlah strategi yang baik berkaitan keterjaminan tenaga, yang secara idealnya, harus mempunyai beberapa bentuk.

“Bagaimana jika sesuatu yang malang berlaku pada saluran paip gas dan gas tidak dapat dihantar kepada pengguna sumber tenaga? Maka kemungkinan besar sebahagian besar daripada kita akan mengalami gangguan bekalan elektrik.

“Bagaimana jika harga gas asli meningkat?“Ada pihak yang perlu menanggung kos tambahan melalui subsidi iaitu, sama ada Kerajaan Persekutuan atau Negeri.”

Mengenai kebolehpercayaan, Harun berkata ia juga melibatkan Indeks Tempoh Masa Purata Gangguan Sistem (Saidi) yang mengira purata tempoh gangguan bagi setiap pelanggan untuk satu masa tertentu.

“Projek Southern Link adalah rancangan untuk menyiapkan lingkaran grid elektrik Sabah yang seterusnya akan menambah baik Saidi di Sabah.

“Di samping itu, rangkaian Southern Link akan mewujudkan satu titik nod untuk grid elektrik Sabah yang juga akan menambah baik Saidi kerana ia akan menambah baik isu penyelenggaraan dan pemantauan,” tambahnya.

Harun merujuk kepada projek Southern Link yang menelan belanja RM1.25 bilion (2018), iaitu talian elektrik di selatan Sabah untuk menghubungkan Pantai Barat ke Pantai Timur dengan menyambung grid Kalumpang-Mengalong.

Talian sedia ada yang menghubungkan Pantai Barat ke Pantai Timur terletak di utara Sabah, jadi, dengan Southern Link, grid di Sabah akan menjadi satu lingkaran untuk menambah baik lagi pengagihan elektrik dari Pantai Barat ke Pantai Timur.

Mengenai akses saksama, Harun berkata elektrik mesti boleh diakses dan berpatutan harga.

“Pada Julai 2022, Daily Express melaporkan bahawa kadar elektrifikasi Sabah adalah kira-kira 96 peratus. Salah satu cabaran yang dihadapi Sabah ialah kekangan infrastruktur kerana bentuk muka buminya serta lokasi pengguna yang terpencil.

“Sabah juga menghadapi cabaran kehilangan penghantaran yang tinggi kerana rangkaian penghantaran kuasa Sabah semakin tua, dan kerugian penghantaran tinggi disebabkan jarak yang jauh antara tapak penjanaan kuasa dan pengguna.

“Cabaran ini boleh dihadapi melalui grid mini yang bukan sebahagian daripada grid utama dan penggunaan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui.

“Apabila bercakap tentang harga berpatutan, seperti yang disebutkan campuran tenaga Sabah didominasi oleh gas asli, yang bukan bahan api fosil yang murah; terdapat bahan api fosil lain yang lebih murah yang boleh digunakan untuk menangani perkara ini.

“Soal harga ini juga dipengaruhi oleh bentuk muka bumi yang lasak yang menyukarkan pembinaan serta penyelenggaraan talian penghantaran dan loji janakuasa.

“Satu cara untuk menangani perkara ini adalah dengan meneroka sistem grid pintar yang menggabungkan pendigitalan dan membolehkan tindak balas lebih baik kepada permintaan kuasa dinamik,” katanya.

— Larry Ralon