Home » Kepimpinan pelajar mempengaruhi aspek keselamatan dan kesejahteraan rakan sebaya – Joniston
Berita Tempatan Politik

Kepimpinan pelajar mempengaruhi aspek keselamatan dan kesejahteraan rakan sebaya – Joniston

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai dan Timbalan Pengarah Pendidikan Sabah Tuan Muddin Beting, bergambar kenangan di majlis penutupan program kepimpinan Lembaga Pemimpin Pelajar di SMK Tun Fuad Stephens di sini pada Ahad (18 Jun).

KIULU: Kepimpinan pelajar amat penting dalam mempengaruhi tingkah laku positif dan langkah keselamatan di sekolah berasrama penuh, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kiulu Datuk Joniston Bangkuai.

Joniston berkata insiden tragik di asrama lelaki sebuah sekolah di Pitas sepatutnya mendorong tumpuan baharu terhadap keperluan kepimpinan pelajar yang mantap dalam sekolah berasrama penuh untuk menyokong keselamatan dan kesejahteraan rakan sebaya mereka.

“Matlamatnya adalah untuk mewujudkan rangkaian pemimpin pelajar yang berkuasa dan berpengaruh yang boleh mendidik rakan sebaya mereka tentang bahaya tingkah laku berbahaya dan menggalakkan persekitaran sekolah berasrama penuh yang positif dan inklusif,” katanya.

Joniston, yang juga Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar berucap pada penutupan program kepimpinan Lembaga Pemimpin Pelajar di SMK Tun Fuad Stephens di sini pada Ahad (18 Jun).

Hadir sama Timbalan Pengarah (Sektor Pembangunan Pelajar) Jabatan Pendidikan Sabah Muddin Beting.

Kursus kepimpinan pelajar itu merupakan siri pertama anjuran Jabatan Pendidikan Negeri dengan kerjasama Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Tuaran.

Ia melibatkan peserta dari sekolah menengah di daerah Tuaran, Kudat, Kota Marudu, Pitas, Kota Belud, Kota Kinabalu, dan Penampang.

Pada Sabtu, dua pelajar asrama lelaki di sebuah sekolah di Pitas berusia 17 tahun dilaporkan maut akibat keracunan metanol.

Mereka adalah antara 20 pelajar, berumur antara 13 dan 17, yang dikejarkan ke hospital awal bulan ini selepas mengambil minuman berkarbonat dicampur dengan cecair berbahaya di asrama sekolah mereka.

Menggambarkan persamaan antara pemimpin pelajar dan ahli politik, Joniston berkata bekas berkhidmat sebagai wakil rakan sebaya, ia membolehkan mereka menyuarakan kebimbangan dan menyumbang untuk mencari penyelesaian untuk menangani salah laku dan mencegah kejadian yang tidak diingini.

“Dengan membenarkan pelajar mengambil tanggungjawab, sekolah mendapat manfaat daripada perspektif baharu dan idea inovatif yang berpunca daripada rakan sebaya mereka.

“Pelajar lebih terlibat, bertanggungjawab, dan bekerjasama untuk mencari penyelesaian untuk mengelakkan kejadian yang boleh membahayakan mereka apabila mereka bersuara dalam membuat keputusan,” katanya.

Tambah Joniston, pemimpin pelajar yang berkesan memahami kepentingan empati dan mendengar aktif, membolehkan mereka berhubung dengan rakan sekolah mereka dan menangani kebimbangan mereka secara membina.

“Saya juga difahamkan golongan muda berdepan cabaran dalam kepimpinan apabila terdapat puak yang tidak sehaluan dan bertujuan untuk menggugat pemimpin mahasiswa.

“Oleh itu, adalah penting untuk mewujudkan persekitaran inklusif di mana semua pelajar berasa dihargai dan didengari bagi mengelakkan pemimpin pelajar diketepikan,” katanya.

Beliau kemudiannya menggalakkan pelajar menjadikan sekolah mereka sebagai platform untuk memperoleh kemahiran berharga yang menyumbang kepada pertumbuhan peribadi mereka dan berpotensi membuka jalan untuk mereka menjadi penggubal undang-undang yang berpengaruh pada masa hadapan.

Sementara itu, Muddin berkata program kepimpinan pelajar akan dipergiatkan dan diperluaskan untuk merangkumi semua sekolah di Sabah.