Home » WEF senarai 10 teknologi baharu paling berpotensi
Berita Am Berita Luar Negara

WEF senarai 10 teknologi baharu paling berpotensi

Laporan Top 10 Emerging Technologies 2023 oleh WEF menghuraikan risiko serta peluang yang berkaitan bagi memasukkan penilaian tentang cara setiap teknologi akan memberi kesan. – Gambar hiasan/ETX Studio

LAPORAN Top 10 Emerging Technologies 2023 oleh Forum Ekonomi Dunia (WEF) yang dibentangkan pada Selasa menggariskan 10 jenis teknologi baharu yang dijangka memberi kesan positif kepada masyarakat dalam tempoh tiga hingga lima tahun akan datang.

Laporan itu juga menghuraikan risiko serta peluang yang berkaitan bagi memasukkan penilaian kualitatif tentang cara setiap teknologi akan memberi kesan kepada manusia, planet, kemakmuran, industri dan ekuiti.

Unik bagi setiap teknologi, impak yang berbeza akan merangsang analisis dan perdebatan lebih lanjut tentang bagaimana teknologi baharu ini boleh dan akan membentuk masa depan. 

“Kami melihat kepada empat kriteria, kriteria pertama ialah baharu, yang bermaksud bahawa teknologi itu pada peringkat awal, belum digunakan secara meluas.

“Seterusnya ialah kebolehgunaan, yang bermaksud teknologi mempunyai kegunaan dan manfaat yang ketara kepada masyarakat di seluruh dunia.

‘Kemudian, kami melihat pada aspek menyeluruh, yang bermaksud bahawa teknologi sedang dibangunkan oleh lebih daripada satu syarikat dan ia menjadi tumpuan kemajuan teknologi dan pastinya akan memberi kesan dalam tempoh lima tahun.

“Dan terakhir, kita melihat pada kuasa, yang bermaksud teknologi itu mesti mampu mengubah dunia teknologi seperti yang kita lihat hari ini,” kata pensyarah di American University of Beirut, Joseph Constantine.

10 teknologi baharu paling berpotensi

Sepuluh teknologi yang dikenal pasti ialah bateri fleksibel, kecerdasan buatan generatif, bahan api penerbangan yang mampan, designer phages, metaverse untuk kesihatan mental, penderia tumbuhan boleh pakai, spatial omics, elektronik saraf yang fleksibel, pengkomputeran mampan dan penjagaan kesihatan melalui AI.

Laporan tahun ini menghimpunkan perspektif lebih 90 pakar dari 20 negara di seluruh dunia.

Ia diharap dapat membantu pemimpin perniagaan dan penggubal dasar untuk membuka potensi transformatif teknologi baharu muncul dan membentuk penggunaan inklusif bagi setiap teknologi.

AWANI