Home » Israel takut Australia iktiraf negara Palestin
Berita Luar Negara

Israel takut Australia iktiraf negara Palestin

PENDUDUK Palestin berjalan di pekarangan masjid Al-Aqsa di Baitulmuqaddis. – AFP 

BAITULMUQADDIS: Seorang bekas diplomat kanan mengakui Israel ketika ini berasa bimbang dan takut Australia mungkin akan mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara yang merdeka.

Kebimbangan itu muncul selepas Australia menarik balik pengiktirafan Baitulmuqaddis Barat sebagai ibu negara Israel yang pernah dilakukan kerajaan terdahulu.

Lapor The Times of Israel, pegawai Israel itu mengaitkan tindakan penarikan balik pengiktirafan itu dengan kebimbangan Israel, dengan menjangkakan kerajaan Australia akan mengiktiraf negara Palestin.

Bagaimanapun, pegawai berkenaan tidak mengulas lebih lanjut mengenai kebimbangan Israel.

Menurut bekas diplomat kanan Israel itu, Australia berpotensi mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara merdeka yang dilihat bakal menjadi kebimbangan utama bagi pentadbiran Yair Lapid.

Israel menduduki Tebing Barat dan Baitulmuqaddis Timur, yang dituntut oleh Palestin, sejak Perang Enam Hari pada 1967 dan mengawalnya sejak itu.

Penduduk Palestin berusaha untuk menubuhkan sebuah negara Palestin di wilayah itu beserta Semenanjung Gaza.

Baitulmuqaddis dituntut oleh Israel dan Palestin dan kebanyakan kerajaan asing mengelak daripada mengisytiharkan kawasan secara rasmi sebagai ibu negara kepada kedua-dua pihak. 

Kelmarin, Menteri Luar Australia, Penny Wong berkata, kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Anthony Albanese komited dengan usaha antarabangsa ke arah penyelesaian dua negara yang adil dan berkekalan.

Menurut Wong, kedutaan Australia akan tetap berada di Tel Aviv dan tidak akan memberi sokongan terhadap usaha yang boleh menghalang prospek keamanan di kawasan tersebut.

Sebelum ini, keputusan mengiktiraf Baitulmuqaddis Barat sebagai ibu negara Israel diambil oleh kerajaan bekas Perdana Menteri, Scott Morrison pada 2018..

UM