Home » Kerajaan Negeri diminta sedia formula bayaran
Berita Tempatan Politik

Kerajaan Negeri diminta sedia formula bayaran

TIMBALAN Ketua Menteri I dan Presiden Star Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan menerima cenderamata sempena Ulang Tahun ke-13 United Borneo Front di Sokid Villa di Kota Kinabalu pada 16 Dis.

KERAJAAN Negeri mesti menyediakan formula pembayaran untuk maju ke hadapan, dan berkata inilah yang Sabah layak perolehi, kata Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (Star) Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan.

“Kalau tidak ada formula, Kerajaan Persekutuan mungkin berkata kalau mengikut pengiraan mereka, angkanya begini dan begitu. Terdapat peruntukan untuk penilai bebas tetapi ia tidak pernah digunakan,” katanya selepas merasmikan Ulang Tahun ke-13 United Borneo Front di Sokid Villa di Kota Kinabalu pada 16 Dis.

Dr Jeffrey, yang juga Timbalan Ketua Menteri I, berkata beliau mempunyai perasaan bahawa Kerajaan Persekutuan tidak akan mampu membayar apa yang Sabah mahu kerana mereka akan menggunakan alasan situasi kewangan dan keperluan negeri.

“Tetapi mengikut Perlembagaan, Kerajaan Negeri mesti mengemukakan cadangan untuk mengatakan ini mengikut formula dan apa yang kita berhak dapat.

“Adalah penting untuk kita membentangkan senarai itu.Sebab itulah Sabah dan Sarawak kini mempunyai perwakilan dalam Lembaga Hasil Dalam Negeri, jadi kita boleh lihat berapa banyak wang yang mereka kumpulkan.

“Saya harap mereka tidak menyembunyikannya,” katanya, menambah Sabah sepatutnya menerima berbilion-bilion, bukan hanya RM300 juta.

TIMBALAN Ketua Menteri I dan Presiden Star Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan dalam majlis memotong kek sempena Ulang Tahun ke-13 United Borneo Front di Sokid Villa di Kota Kinabalu pada 16 Dis.

Jeffrey bagaimanapun berkata beliau lebih tenang sekarang kerana Kerajaan Persekutuan dipertanggungjawabkan untuk memastikan 40 peratus itu dibayar dalam tempoh 12 bulan.

“Menjelang tahun depan, sekurang-kurangnya menjelang Ogos. Kita mesti mempertanggungjawabkan mereka kerana ini telah didokumenkan dalam minit mesyuarat jawatankuasa teknikal,” katanya.

Beliau juga menyatakan keyakinannya terhadap penugasan semula Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof kepada Hal Ehwal Sabah dan Sarawak.

“Kita maju ke hadapan kerana sekarang orang yang bertanggungjawab di sana ialah Timbalan Perdana Menteri,” katanya.

Beliau berkata, mengamanahkan tugas ini kepada Fadillah juga bijak, memetik pengalaman dan pemahaman Fadillah sebagai Pengerusi Jawatankuasa Teknikal Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Mengenai perkara lain, Dr Jeffrey, bercakap atas kapasiti peribadinya, menyokong untuk menamakan semula jawatan Ketua Menteri kepada Premier, seperti yang dilakukan oleh Sarawak.

“Status Sabah dan Sarawak adalah sama. Kita sepatutnya mempunyai gelaran yang sama. Saya rasa itu wajar supaya Sabah dan Sarawak dilihat sebagai rakan kongsi kepada Persekutuan,” katanya.

— TAMAT