Home » Sekolah dan badan keagamaan bukan Islam diminta segera mohon geran peruntukan
Berita Tempatan Politik

Sekolah dan badan keagamaan bukan Islam diminta segera mohon geran peruntukan

Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Datuk Dr Roland Chia turut menggesa pertubuhan keagamaan bukan Islam, termasuk tokong, kuil dan gereja untuk memohon geran itu secepat mungkin.

KOTA KINABALU: Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK), Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK), Sekolah Persendirian Menengah, Sekolah Swasta dan tadika diseru untuk memohon geran peruntukan sebelum tarikh tutup pada 31 Mac 2024. 

Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Datuk Dr Roland Chia turut  menggesa pertubuhan keagamaan bukan Islam, termasuk tokong, kuil dan gereja untuk memohon geran itu secepat mungkin. 

“Pihak terlibat digesa untuk menghantar borang permohonan sebelum tarikh akhir pada 31 Mac 2024.

“Iklan permohonan geran telah berada di laman web Kementerian Kewangan Sabah sejak Januari 2024,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata, dibawah pimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Hajiji Haji Noor, kerajaan negeri telah memperuntukkan RM56.75 juta untuk bantuan kewangan kepada sekolah-sekolah dan badan-badan keagamaan bukan islam bagi tahun 2024. 

Katanya, peruntukan itu telah dibentangkan oleh Menteri Kewangan Datuk Seri Panglima Masidi Manjun dalam Belanjawan Kewangan Sabah 2024 pada November 2023 lalu di Dewan Undangan Negeri (DUN).

“Ia merupakan satu lagi peruntukan tertinggi dalam sejarah dan kerajaan negeri telah menambah sebanyak RM2.7 juta daripada tahun sebelumnya. 

“Kerajaan negeri dibawah pimpinan Hajiji amat prihatin terhadap kebajikan dan pembangunan institusi pendidikan dan agama di negeri ini. 

“Oleh itu, geran tahunan itu telah diperuntukkan tanpa gagal dengan objektif untuk meningkatkan pembangunan modal insan di negeri ini dan menjamin kesejahteraan rakyat,” katanya.

Dengan peruntukan ini katanya, kerajaan negeri berharap dapat meringankan sedikit beban kewangan sekolah dan golongan agama dalam perihal penyelenggaraan serta bangunan infrastruktur.

Katanya, borang permohonan boleh dimuat turun dari laman web Kementerian Kewangan Sabah (www.mof.sabah.gov.my) atau borang boleh didapati di pejabat Kementerian Kewangan (Blok C, Tingkat 5) yang terletak di Bangunan Pentadbiran Kerajaan Sabah (Menara Kinabalu) dan hendaklah dihantar pada atau sebelum 31 Mac 2024.

“Saya sekali lagi menggesa pihak sekolah dan persatuan yang berkelayakan untuk tampil memohon geran itu sebagai sebahagian daripada objektif kerajaan negeri untuk bekerjasama dengan masyarakat dalam mencapai Pelan Pembangunan Kerajaan Sabah Sabah Maju Jaya (SMJ),” katanya.

— Yap Siong Han

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment