Home » 10,000 dijangka hadiri Festival Kebudayaan Bajausama Sabah
Berita Tempatan Politik

10,000 dijangka hadiri Festival Kebudayaan Bajausama Sabah

Ketua Setiausaha Persatuan Bajausama Sabah (PRBSS) Datuk Abdul Kassim Razali yang juga pengerusi penganjur berkata festival itu akan bermula esok (Sabtu).

TUARAN: Lebih 10,000 pengunjung dijangka menghadiri Festival Kebudayaan Bajausama Sabah 2024 yang bakal berlangsung empat hari.

Ketua Setiausaha Persatuan Bajausama Sabah (PRBSS) Datuk Abdul Kassim Razali yang juga pengerusi penganjur berkata festival itu akan bermula esok (Sabtu).

“Penutupan pada 28 Feb ini akan disempurnakan oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor, yang juga Presiden PRBSS,” katanya pada sidang media, di Pusat Kebudayaan Bajausama Sabah, di sini, Khamis.

Beliau berkata terdapat juga aktiviti tambahan yang dibuka untuk penyertaan orang ramai untuk edisi tahun ini selain daripada program biasa.

“Antaranya ialah bengkel tarian dan alat muzik Bajausama.“Ini terbuka kepada orang ramai, dan kami mempunyai tenaga pengajar berpengalaman yang mengendalikan bengkel.

”Satu lagi aktiviti ialah pertandingan Soromas – pertandingan nyanyian yang membabitkan peserta dari cawangan persatuan. Ketika ini, persatuan mempunyai 18 cawangan.

“Persatuan akan menaja pemenang untuk merakamkan lagu Bajausama,” katanya.

Bagi pertandingan Ratu Serimpak yang dinanti-nantikan, pemenang akan menerima hadiah menarik, dan pemenang utama akan membawa pulang biasiswa pengajian daripada Yayasan Universiti Kolej Sabah (UCSF).

Pertandingan Bertitik (permainan alat muzik tradisional), katanya, juga akan diadakan.

“Festival ini merupakan platform untuk kami mengembangkan budaya Bajausama agar ia tidak hilang.

“Kemuncak festival ini adalah pada hari terakhir, di mana akan terdapat persembahan daripada pelbagai pemenang pertandingan dan peringkat akhir Ratu Serimpak.

“Terdapat juga artis jemputan popular menghiburkan orang ramai,” katanya.

Beliau juga berkata pihak penganjur sedang bekerjasama dengan agensi dan pengusaha pelancongan untuk membawa pelancong menyaksikan acara itu.

Untuk maklumat lanjut, layari laman Facebook rasmi persatuan itu, “Pusat Kebudayaan Rumpun Bajau Sama Sabah, Tuaran”.

— TAMAT

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment