Home » Tukang kebun didakwa ugut bunuh peguam
Berita Am Berita Tempatan

Tukang kebun didakwa ugut bunuh peguam

Pertuduhan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan itu membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan. Majistret menetapkan 27 Jun untuk pengurusan kes praperbicaraan dan membebaskan tertuduh dengan jaminan RM1,500 dengan dua penjamin.

KOTA KINABALU: Seorang tukang kebun berusia 51 tahun didakwa di Mahkamah Majistret atas pertuduhan mengugut untuk membunuh seorang peguam.

Sazali Diman mengaku tidak bersalah melakukan kesalahan itu terhadap Erveana Ansari dengan mengugut akan menyebabkan kematiannya pada 17 Mei tahun ini, jam 10.40 pagi, di sebuah rumah di Kg Tengah Petagas, Putatan.

Pertuduhan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan itu membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Majistret menetapkan 27 Jun untuk pengurusan kes praperbicaraan dan membebaskan tertuduh dengan jaminan RM1,500 dengan dua penjamin.

Terdahulu, peguam dilantik Lim Ming Zoong @ Lawrence, yang mewakili Sazali, memohon ikat jamin rendah, dengan alasan dia sudah berkahwin, mempunyai empat anak dan bekerja sebagai tukang kebun.

Sementara itu, seorang lelaki berusia 19 tahun dikenakan bon berkelakuan baik selama dua tahun selepas mengaku bersalah memiliki motosikal curi.

Mahkamah menetapkan RM1,000 untuk bon berkelakuan baik dengan seorang penjamin terhadap Muhammad Nurazlin.

Muhammad mengaku memiliki motosikal Modenas curi kepunyaan Haflinda Ag Jeren pada 5 Dis, 2023, jam 12.45 pagi di Alamesra.Dia didakwa mengikut Seksyen 411 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara antara enam bulan dan lima tahun dan boleh didenda, jika sabit kesalahan.

Mahkamah diberitahu oleh pihak pendakwaan bahawa motosikal itu dilaporkan dicuri pada 26 Nov tahun lepas di SICC di sini.

Muhammad ditahan polis di sebuah restoran di Alamesra selepas dia dikesan oleh abang ipar pengadu menunggang motor curi itu di kawasan tersebut.

Pemilik motosikal itu secara positif mengenal pasti motosikal itu sebagai miliknya.Inspektor Suzie S.K. melakukan pendakwaan.

— Jo Ann Mool

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment