Home » Melaksanakan kuasa Sabah: Era baharu perindustrian dan pertumbuhan pekerjaan
Politik Sudut Pandangan

Melaksanakan kuasa Sabah: Era baharu perindustrian dan pertumbuhan pekerjaan

ERA BAHARU: Di bawah kepimpinan berwawasan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor, Sabah berada di ambang transformasi perindustrian yang belum pernah berlaku sebelum ini dimangkin oleh pelaburan strategik.

DI BAWAH kepimpinan berwawasan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor, Sabah berada di ambang transformasi perindustrian yang belum pernah berlaku sebelum ini, didorong oleh pelaburan strategik dan komitmen terhadap pembangunan ekonomi.

Ini ternyata apabila pengumuman baru-baru ini oleh SBH Kibing Tenaga Suria Baharu mengenai pelaburan RM7.2 bilion menyerlahkan potensi rantau ini untuk menjadi hab perindustrian utama, mewujudkan 5,000 peluang pekerjaan baharu untuk penduduk tempatan. 

Perkembangan luar biasa ini menyerlahkan daya tarikan Sabah yang semakin meningkat kepada pelabur asing.

Pelabur asing boleh melihat Sabah dengan keyakinan baharu, yakin dengan komitmen negari untuk mewujudkan persekitaran mesra perniagaan.

Inisiatif Sabah Mesra Pelabur, sebahagian daripada rancangan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya, telah memainkan peranan penting dalam menarik pelaburan langsung asing yang besar.

 Menteri Pembangunan Perindustrian, Datuk Phoong Jin Zhe terpesona dengan hasil akhir pasir yang menakjubkan dari Sabah.
EKONOMI: Menteri Pembangunan Perindustrian, Datuk Phoong Jin Zhe terpesona dengan hasil akhir pasir yang menakjubkan dari Sabah.

Projek berbilion ringgit oleh SBH Kibing New Solar Energy (M) Sdn Bhd adalah bukti keberkesanan inisiatif ini. 

Dengan mewujudkan iklim pelaburan yang kondusif, kerajaan telah menunjukkan dedikasinya untuk menyokong pertumbuhan industri dan memastikan kejayaan pelaksanaan projek-projek utama.

Kibing New Solar Energy (M) Sdn Bhd ialah anak syarikat Kibing Group, salah satu pengeluar kaca terkemuka di China. 

Ditubuhkan pada tahun 1988 di Bandar Liling, Wilayah Hunan, China, Kibing Group telah menjadi pemain utama dalam industri kaca. 

Syarikat itu telah disenaraikan di Bursa Saham Shanghai sejak 2011 dan mempunyai kehadiran global yang ketara, dengan operasi perniagaan merentasi pelbagai benua. 

Kumpulan ini mengkhusus dalam pengeluaran kaca apungan berkualiti tinggi, kaca fotovoltaik, kaca penjimatan tenaga, kaca elektronik dan kaca perubatan. 

Dengan kapasiti lebur harian sebanyak 17,600 tan daripada 26 barisan pengeluaran kaca terapung berkualiti tinggi, Kibing Group diiktiraf kerana keupayaan pembuatannya yang luas dan pendekatan inovatif terhadap pengeluaran kaca.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Kumpulan Kibing telah mengembangkan operasinya di peringkat antarabangsa, termasuk pelaburan yang besar di Sabah, Malaysia. 

 Pengumuman oleh SBH Kibing Tenaga Suria Baharu mengenai pelaburan RM7.2 bilion menggariskan potensi rantau ini untuk menjadi hab perindustrian utama mewujudkan 5,000 peluang pekerjaan baharu untuk penduduk.
PELABURAN: Pengumuman oleh SBH Kibing Tenaga Suria Baharu mengenai pelaburan RM7.2 bilion menggariskan potensi rantau ini untuk menjadi hab perindustrian utama mewujudkan 5,000 peluang pekerjaan baharu untuk penduduk.

Penubuhan SBH Kibing New Solar Energy (M) Sdn Bhd adalah sebahagian daripada pembangunan strategik ini, mencerminkan komitmen syarikat untuk menggunakan sumber tempatan dan menyumbang kepada pembangunan perindustrian serantau. 

Pelaburan awal syarikat itu di Sabah berjumlah RM3.1 bilion, dengan tumpuan kepada pemprosesan pasir silika dari Sikuati, Kudat dan pembuatan kaca fotovoltaik di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP). 

Pelaburan awal ini telah menjana 1,800 pekerjaan dan termasuk barisan pelaburan ketiga dengan pelaburan tambahan sebanyak RM700 juta, mewujudkan kira-kira 600 lagi peluang pekerjaan. 

Kapasiti pengeluaran harian kaca solar di kemudahan ini dijangka meningkat dua kali ganda daripada 1,200 kepada 2,400 tan.

Dengan pengumuman terbaru ini, pelaburan baharu Kibing New Solar Energy (M) Sdn Bhd, syarikat itu akan menubuhkan kilang pembuatan kaca solar enam baris di Kimanis, Papar. 

Projek terbaharu ini, yang direka untuk dilaksanakan dalam tiga fasa, dijangka mewujudkan 5,000 peluang pekerjaan baharu kepada penduduk setempat.

Kumpulan Kibing bukan sahaja terkenal dengan kepakaran pengeluarannya tetapi juga dengan penekanan yang kuat terhadap penyelidikan dan pembangunan (R&D). 

Syarikat itu melaburkan 4.5% daripada keluaran tahunannya ke dalam R&D untuk kekal di barisan hadapan dalam kemajuan teknologi dan amalan mantap dalam industri kaca. 

Kira-kira 10% daripada tenaga kerjanya dikhususkan untuk R&D, bekerja di tiga pusat R&D di seluruh Asia.

Penubuhan Kibing New Solar Energy (M) Sdn Bhd di Sabah adalah selaras dengan usaha kerajaan negeri untuk mempercepatkan pertumbuhan industri dan kepelbagaian ekonomi. 

Pelaburan dan penciptaan pekerjaan yang dibawa oleh syarikat itu menyumbang dengan ketara kepada pembangunan ekonomi Sabah, menyokong masyarakat setempat dan meningkatkan keyakinan pelabur. 

Kerjasama strategik antara Kementerian Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan dan SBH Kibing New Solar Energy menyerlahkan usaha gabungan untuk memudahkan pelaburan dan memacu pertumbuhan ekonomi. 

Penglibatan proaktif kerajaan Sabah, diketuai oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dan Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan Datuk Phoong Jin Zhe, mencerminkan rangka kerja kukuh yang direka bentuk untuk menyokong dan mengekalkan perusahaan perindustrian. 

Kerjasama sedemikian meyakinkan pelabur asing tentang kestabilan dan kesediaan negara untuk menyokong projek berskala besar.

Peluang pekerjaan yang dicipta oleh Kibing Group melangkaui statistik semata-mata; ia mewakili kehidupan, pembangunan kemahiran dan masa depan yang cerah untuk rakyat Sabah. 

Mengutamakan pengambilan pekerja tempatan memastikan manfaat pelaburan ini memberi kesan langsung kepada masyarakat. 

Di samping itu, usaha kerajaan menarik pelajar Sabah yang belajar di luar negara pulang ke tanah air dan menyertai tenaga kerja meningkatkan lagi bakat, memacu kitaran pertumbuhan dan pembangunan.

Saya gembira melihat pendekatan geomansi Ying dan Yang atau Feng Shui dalam pembangunan negeri kerana walaupun kita mahukan pertumbuhan perindustrian Sabah, visi kepimpinan kita dilengkapi dengan inisiatif yang bertujuan untuk pemeliharaan budaya dan pemuliharaan alam sekitar.

Tahniah kepada rancangan kerajaan untuk melancarkan program budaya utama untuk pemeliharaan warisan, mencerminkan pendekatan yang seimbang untuk pemodenan. 

Malah, kerjasama dengan Jepun dalam ekonomi biru dan inisiatif taman teknologi hijau oleh Syarikat dipunyai Kerajaan (GLC) Sabah mengesahkan komitmen terhadap pembangunan mampan.

Inisiatif ini memastikan bahawa walaupun Sabah berteraskan industri, ia tetap berakar umbi dalam warisan budayanya dan komited untuk memelihara alam semula jadi di bawah pandangan Gunung Kinabalu. 

Era baharu pertumbuhan perindustrian ini menjanjikan bukan sahaja untuk mengubah landskap ekonomi Sabah tetapi juga untuk meningkatkan kehidupan rakyatnya, mewujudkan gabungan harmoni kemajuan dan kemakmuran.

*Pak Johnson merupaka penulis untuk Utusan Borneo (UB)
**Artikel telah disiarkan oleh UB pada Rabu bersamaan 19 Jun.

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment