Home » Kestabilan politik paling penting bagi Sabah
Berita Tempatan Politik

Kestabilan politik paling penting bagi Sabah

Ketua Bahagian Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) Pantai Manis Datuk Seri Panglima Abdul Rahim Ismail.

KOTA KINABALU: Kestabilan politik di Sabah bukan sahaja memberi manfaat kepada masyarakat di Sabah, tetapi juga memberi kelebihan kepada Persekutuan Malaysia, kata Ketua Bahagian Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) Pantai Manis Datuk Seri Panglima Abdul Rahim Ismail.

“Sejujurnya, perkara paling penting untuk Sabah sekarang dan akan datang ialah kestabilan politik, yang kerajaan persekutuan boleh manfaatkan.

“Secara ringkasnya, kita tidak ke mana-mana dari segi pembangunan politik kerana kita nampaknya tidak mengutamakan usaha ke arah mencapai perpaduan politik.

“Jika kita benar-benar mahu melihat kestabilan politik di Sabah, kita perlu memberi peluang kepada parti politik tempatan untuk memainkan peranan penting dalam menguruskan kerajaan negeri dan penduduknya yang berbilang kaum,” katanya.

Abdul Rahim melahirkan rasa terkejut betapa ramainya rakyat Sabah membincangkan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dengan penuh ghairah, namun masih meragui keupayaan rakyat Sabah menguruskan negeri mereka sendiri.

Secara logiknya, beliau berkata rakyat Sabah harus berada di barisan hadapan dalam menguruskan hal ehwal negeri.

“Seingat saya, tiada parti politik dari Sabah yang mendominasi mana-mana negeri, khususnya di Semenanjung Malaysia. Namun, kita melihat banyak parti politik dari luar bertapak di Sabah.

“Sebagai rakyat Malaysia, kita tidak boleh menghalang parti-parti politik nasional daripada menubuhkan cawangan dan bertapak di Sabah.

“Begitu juga, tiada siapa boleh menghalang rakyat Sabah daripada menyokong dan bersatu di bawah payung parti berasaskan tempatan. Ini bukan bermakna kita tidak suka parti dari luar Sabah. Saya pernah menjadi ahli parti politik nasional,” kata Abdul Rahim dalam satu kenyataan di sini, baru-baru ini.

Tetapi sekarang, katanya, terdapat keperluan munasabah untuk rakyat Sabah memberikan parti tempatan peranan yang lebih dominan dalam menguruskan hal ehwal negeri.

Dengan kestabilan politik, katanya, Sabah akan memiliki keupayaan dan keyakinan untuk maju ke hadapan.

Beliau menambah, jika rakyat Sabah terus mengharapkan kepimpinan dari luar negeri untuk menguruskan pentadbiran Sabah, tidak ada sebab untuk membincangkan MA63.

“Nampaknya ramai rakyat Sabah mengambil berat tentang MA63, namun mereka tidak begitu mengambil berat tentang perpaduan melalui parti tempatan,” katanya.

Abdul Rahim yang juga bekas Adun Pantai Manis mengakui kritikan orang ramai terhadap Gabungan Rakyat Sabah (GRS) tetapi percaya gabungan itu boleh menyediakan platform realistik untuk mewujudkan kestabilan politik di Sabah.

“GRS adalah pakatan parti tempatan yang menggalakkan solidariti dan perpaduan untuk penduduk berbilang kaum di Sabah.

“Ia juga diketuai oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Haji Noor, yang memahami kepentingan bekerjasama rapat dengan Kerajaan Persekutuan dan juga mengukuhkan kedudukan Sabah dalam Persekutuan,” katanya.

— DE/HE

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment