Home » Sabah berpotensi anjur simposium seni moden
Berita Tempatan

Sabah berpotensi anjur simposium seni moden

JONISTON (kanan) berminat dengan salah satu karya pada pameran itu.

KOTA KINABALU: Sabah perlu mengkaji untuk menganjurkan simposium seni moden dan kontemporari, kata Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai.

Persidangan sebegini, katanya, berpotensi menarik lebih ramai orang dan akan menarik minat semua orang, termasuk pelancong.

“Sabah telah menjadi tuan rumah kepada beberapa ekspo dan persidangan penting, banyak antaranya telah menarik peserta dari negara lain.

“Kami di Kementerian dan Lembaga Pelancongan Sabah (STB), sentiasa memerhatikan acara yang kami dapat promosikan, dan saya percaya seni kontemporari berpotensi untuk menjadi salah satu acara sebegini kerana ia melengkapkan pelancongan,” katanya.

Joniston, yang juga pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, berkata demikian pada majlis pelancaran Pameran Seni Antarabangsa Art Connects 2.0 di Kolej Universiti Yayasan Sabah (USCF) di sini, pada Sabtu.

Beliau berkata Sabah mempunyai kebolehan untuk menjadi hab bagi penumpuan bakat seni dari seluruh dunia, menambah kekayaan warisan budaya dan keindahan alam semula jadi negeri itu telah menjadi sumber inspirasi bagi penggemar seni.

Pameran Art Connects 2.0, bertemakan ‘Stronger Reconnection with New Aspirations’ menampilkan karya seni 80 artis tempatan dan antarabangsa.

Pameran dua hari itu dianjurkan bersama oleh USCF, Kolej Antarabangsa Pelancongan Asia (Kolej ATI), dan Institut Seni Sabah (SIA).Penyertaan antarabangsa datang dari Amerika Syarikat, China, Jepun, India, Korea, dan Thailand.

Turut hadir Pengerusi Kluster Industri Minyak Sawit Datuk Seri Yong Teck Lee, Naib Canselor UCSF Dr Rafiq Idris, Pengerusi Eksekutif Kolej ATI Datuk Seri Wong Khen Thau, dan presiden SIA Prof Datuk Seri Wilson Yong Tung Yung.

EDITOR

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment